Roy Spekhorst van Pelle's Deurningen deelt 5 succesfactoren voor terras
Het terras vormt voor Roy Spekhorst, eigenaar van Pelle’s Eten en Drinken in het Overijsselse Deurningen, een belangrijk onderdeel van zijn omzet. “Zodra het terras opent, stijgt de omzet met 30%. En dat zal meer worden, want we worden steeds beter gevonden.” Wat zijn zijn succesfactoren?
De succesfactoren volgens Spekhorst?
1. Top-team
Over het eerste is hij duidelijk: “De kracht van de zaak is een top-team, op iedere afdeling. Als de keuken niet goed functioneert op een drukke terrasdag, kun je wel een heel goed team hebben op het terras, maar dan loopt het alsnog in de soep.
Maak een goede taakverdeling, geef dag-instructies, ook zodat je kunt inzetten op meer bijverkoop, en zorg voor het juiste materiaal om mee te werken. En bezuinig níet op personeel. Liever op drukke dagen een handje extra dan net genoeg.” En als het regent? “Ingeroosterd is ingeroosterd. Wij sturen niemand naar huis. Pech voor ons, maar het zorgt wel voor loyale werknemers.”
2. Investeren
Afgelopen jaren investeerde Spekhorst fors in Pelle’s Eten & Drinken. Hij is zelf pandeigenaar en kocht in 2021 het naastgelegen pand voor 265.000 euro en verbouwde hij voor 200.000. Sindsdien heeft hij niet alleen een bier- en eetcafé, maar ook een ijssalon, chocolaterie, een indoor én outdoor speeltuin en een tweede keuken.
De vernieuwingen zorgen voor veel extra terrasgasten, vertelt hij. “Ouders komen koffie drinken met zicht op hun spelende kinderen en wie een ijsje op het terras eet, doet vaak nog een bestelling.” Bovendien zorgen de toevoegingen voor een hoop extra reuring op het terras. “Leuk, want Deurningen heeft geen winkelgebied en reuring trekt weer andere gasten aan”, vertelt Spekhorst. “Investeren en vernieuwen is belangrijk voor de bedrijfscontinuïteit.”
*Tekst gaat verder onder de foto en het grijze kader
TERRAS VAN PELLE'S
3. Sfeerbeheer
Om te zorgen dat iedereen goed kan werken, heeft de functie ‘chef sfeerbeheer’ een grote rol, vertelt de ondernemer. “Deze persoon houdt binnen en buiten het totaaloverzicht.”
4. Snelle service
“Ik wil dat de gerechten snel op tafel komen. In de zomer is de menukaart daarom 20% kleiner en staan er alleen gerechten op met dezelfde bereidingstijd. Zo zijn een schnitzel en biefstuk in moet acht minuten klaar. Ik ga ook weer werken met QR-bestellen. We deden dit en toen heb ik het weer afgeschaft. Ik merk echter dat de jonge generatie dit prettig vindt. Mensen willen gewoon snel hun drankjes op tafel. Ik zie het om me heen ook steeds vaker weer.”
5. Mix moet kloppen
“En natuurlijk moet de mix kloppen. Van goed meubilair, routing en f&b-aanbod tot een goede reuring op het terras.”
*Tekst gaat verder onder de foto
AANDACHT
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen