Sander Allegro: "Blijf in contact met gasten"
Hoe komt de Nederlandse hotellerie uit deze crisis? We praten erover met Sander Allegro, o.a. directeur van QL Hotels & Restaurants (collectie van 130 onafhankelijke kleinschalige en authentieke kwaliteitshotels in negen Europese landen), hospitality-adviseur en spreker. “Korte vakanties in eigen land worden door de crisis populairder.”
Tekst: Iris Kranenburg
Hoe ging het met de Nederlandse hotellerie vóór de crisis?
“2020 zou een topjaar worden voor hotels, mede dankzij het Songfestival, EK, Sail, en Formule 1. Nederland zou volop in de kijker staan. Verder was de koopkracht goed en het internationale toerisme nam toe. Hoteliers waren optimistisch. Tegelijkertijd hoorde ik ook: het gaat nu zó goed, er komt vast een moment dat er weer een kentering komt. Maar dat dít dan die kentering zou zijn, zag niemand aankomen.”
Wat kunnen hotels nu van 2020 verwachten?
“Ik verwacht dat we straks – niemand weet wanneer – stap voor stap minder restricties krijgen. Veel mensen zullen dan kiezen voor een korte trip binnen Nederland. Bijvoorbeeld omdat er nog reisrestricties naar het buitenland zijn en ook omdat mensen straks minder vakantiedagen hebben. Veel werkgevers vragen hun werknemers namelijk nu vakantiedagen op te nemen, zodat niet iedereen na de crisis tegelijkertijd vakantie neemt. Hierdoor zal er voor velen niet een reis van drie weken naar Turkije inzitten. Verder zullen consumenten en bedrijven voorzichtig zijn in hun uitgaves.”
Hoe kunnen hoteliers op dit alles inspelen?
“Niet door met dumpprijzen te komen, maar door goede all-in-arrangementen te bieden zodat mensen écht waarde voor hun geld krijgen. Verkoop dus niet alleen je kamers, maar bied er gratis fietsen bij aan of een wijnarrangement bij het diner. En komen er tijdelijke veiligheidsregels voor de horeca, zoals afstand tussen de tafels? Laat als ondernemer dan in je (online) communicatie goed zien dat je je echt houdt aan de veiligheidsregels, zodat gasten zich veilig voelen.”
Wat verwacht je van het internationale toerisme?
“Conferentiehotels zullen het langer zwaar hebben. Op de korte termijn zullen bedrijven namelijk buitengewoon voorzichtig zijn met uitgaves. Bovendien zien veel bedrijven nu dat er digitaal ook veel mogelijk is, met programma’s zoals Zoom, Skype en Microsoft Teams. Maar op de lange termijn zullen mensen elkaar weer willen ontmoeten op conferenties of events. De informatie die je via online meetings krijgt kun je immers ook altijd teruglezen, de meerwaarde zit in het ontmoeten van vakgenoten. Sterker nog, ik denk dat de behoefte van elkaar 'echt' ontmoeten straks nog groter wordt dan voorheen, dus ook die markt zal zich herstellen.”
En wat adviseer je hotels om nu te doen?
“Houd je vaste gasten en de doelgroep die je wilt trekken ook nu dichtbij. Dat is echt goud waard. Laat ze weten hoe het gaat met het bedrijf, zónder zielig te doen! Vertel dat je deze tijd gebruikt om je bedrijf een stukje mooier te maken en toon waar je mee bezig bent. Veel ondernemers zijn nu bijvoorbeeld bezig met grootschalig onderhoud of zetten een bezorgtak op. Je kunt vaste gasten ook vragen nu alvast een overnachtingsvoucher te kopen voor straks. Door van je te laten horen, krijg je veel steunbetuigingen van gasten.”
Wat is het grootste probleem voor hotels op dit moment?
“Dat er geen omzet binnen komt en de vaste lasten doorlopen. Het geld gaat er echt met grote bedragen uit. Veel hoteliers zijn daarom momenteel in gesprek met hun huurbaas of de pandeigenaar omdat de maandelijkse huur doorloopt. Natuurlijk zijn er altijd huurbazen die hun geld meteen opeisen, maar ik heb hoop dat veel partijen zich coulant gaan opstellen. Uiteindelijk is niemand gebaat bij een golf van faillissementen en door zich coulant op te stellen is er ook een betere kans dat de economie straks weer gaat lopen. Denk daarnaast ook aan andere vaste lasten, zoals die van Buma Stemra, de energierekening, verzekeringen en allerlei abonnementen.”
Gelukkig is er de overheidssteun.
“Ja, die is fantastisch. Maar ook dat is afwachten. Zo is de NOW-regeling wel in het leven geroepen, waarbij werknemers 90% van hun salaris van de overheid krijgen, maar dit zal waarschijnlijk wel voorgefinancierd moeten worden door de werkgever. Nu is immers nog niet duidelijk wanneer het geld echt beschikbar komt. Maar ja, we kunnen ook niet verwachten dat dat binnen een week is geregeld.”
Is de paniek groot onder hoteliers?
“Ik noem het geen paniek. Ze zijn zich bewust van de ernst van de situatie. Het gaat slecht, maar deze ondernemers gaan echt niet verlamd in een hoekje zitten. Ik heb grote waardering voor alle hoteliers die nu zó ondernemend zijn, maar ook voor een organisatie als KHN. Hoe zij zich inzet voor de branche is fantastisch.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen