De jonge ondernemer Sebastiaan Maliepaard richtte één jaar geleden samen met zijn partners Nick Bosch van Rosenthal en topchef Lars Keus Urban Kitchen op. Een virtuele keuken in Amsterdam met zes restaurants: Le Petit Coq, Madonna, Mister Manoushe, Habiba Bowls, Big Boy Burgers en LALA Lasagneria. Maliepaard is de merken aan het uitrollen door heel Nederland én dat doet hij op een wel heel bijzondere manier, onder andere met behulp van hun partner Deliverect. Weten hoe? Je leest het hieronder.
Tijdens corona zag Maliepaard een gat in de markt voor zijn virtuele keuken Urban Kitchen. Traditionele restaurants hadden het zwaar, terwijl de bezorgmarkt groeide. Hij nam een restaurant over in Amsterdam, brak die open en bouwde er een efficiënte keuken in met zes concepten. “Waarom op één paard wedden als je er op vijf kan wedden?”, zegt de ondernemer. “We betrokken een chef-kok erbij die de menu’s maakte voor alle zes de merken.”
Maliepaard zag in dat het uitrollen van dit concept op grote schaal arbeidsintensief en traag is. Ook wil hij andere horecaondernemers helpen en niet nog meer horecazaken in de wereld brengen. “Urban Kitchen brengt de merken onder bij bestaande keukens van traditionele restaurants. Een plug-and-play-oplossing. Hierdoor hebben deze ondernemers een extra inkomstenbron en kunnen wij makkelijk en snel onze merken uitrollen in Nederland. Deze maand openden we in Rotterdam, Den Haag en Utrecht met LALA Lasagneria. Later willen we ook een tweede en derde merk uitrollen.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Het online ordering-proces van Urban Kitchen verloopt via verschillende kanalen. De traditionele bezorgplatforms UberEats en Thuisbezorgd én de eigen bestelwebsite, die een softwaretool is van Deliverect. Met die tool is Maliepaard erg blij: “Bezorgplatforms nemen superhoge commissies, dus wij willen dat klanten zoveel mogelijk direct bij ons bestellen. Deliverect heeft een tool, waardoor we efficiënt de zes merken beheren. Vanuit het portaal passen we met één druk op de knop alles aan op de bestelwebsite en de traditionele bezorgplatforms. Superfijn, want we hoeven nu niet meer alles handmatig aan te passen.”
Daarnaast komen bestellingen binnen op een dashboard, waardoor het proces in de keuken vlekkeloos verloopt. “Vanuit het dashboard zien we wat de omzet was en welke items het best verkopen en welke het slechtst. Het dashboard geeft je veel grip op de beschikbare data, waardoor je jezelf continu kunt verbeteren. Pingelen met excelletjes is dus verleden tijd.” Daarnaast blijft Deliverect zich doorontwikkelen en lanceerde het laatst een dashboard voor bestellingen die mis zijn gegaan. “Door middel van deze data kunnen wij mislukte bestellingen beter voorkomen in de toekomst”, vertelt Maliepaard.
Maliepaard ziet op macroniveau dat men steeds drukker is en de prioriteit van zelf koken verschuift naar online bestellen. “In New York worden zelfs huizen en appartementen opgeleverd zonder keuken. In de grote stad zijn ze altijd aan het werk en bestellen ze elke avond. In Nederland zal het niet zo erg worden, maar de algemene trend is wel dat men steeds vaker bestelt en het aanbod van bestelwebsites groeit.” Daarnaast zoeken mensen naar gezonder eten, maar dan wel in de categorie comfort food. “Een goed voorbeeld hiervan is ons merk LALA Lasagneria: verse Italiaanse lasagne dat nog steeds comforting is.”
Een eigen bestelwebsite is dan ook een goed idee voor andere ondernemers, stelt Maliepaard. “Door middel van een samenwerking met Deliverect genereer je een extra omzetstroom zonder commissie af te dragen. Daarnaast bouw je een sterkere relatie met klanten en kun je hen ook bereiken door middel van mailcampagnes en het versturen van promoties. Daarnaast zie je direct wat goed gaat en wat niet. Hierdoor houd je meer tijd over om te ondernemen.”