Sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent. Toerisme en recreatie profiteren van de stijgende welvaart, de toenemende voorkeur van consumenten voor gemak en luxe en de oplopende instroom van buitenlandse toeristen. Bij de horeca is een ander effect te zien: door de snelle groei van het aantal bedrijven staat de omzet per locatie onder druk. Consumenten moeten hun bestedingen immers over meer horecagelegenheden verdelen.
De groei in de sector Leisure schakelde in 2019 na een aantal jaar van robuuste groei terug naar een lagere versnelling: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés (-1,0 procent) viel de omzetgroei tegen. Het afgelopen decennium is het aantal horecabedrijven sterk gestegen. Vooral het aantal hotels steeg enorm. Mogelijk dreigt in sommige regio’s een overaanbod aan horeca. Een indicatie hiervoor is dat de groei van het omzetvolume in de horeca, 20 procent sinds 2010, achterblijft bij de stijging van het aantal horecabedrijven (34 procent).
Mede door de behoefte aan gemak onder jongeren liet fastfood juist een sterke groei zien (+3,5 procent). ABN AMRO verwacht dat deze trend het komende jaar doorzet met een geringe omzetgroei voor cafés en restaurants (+1,5 procent) en een sterkere groei voor fastfood (+3,5 procent). De horeca wordt in vergelijking met andere sectoren onevenredig zwaar getroffen door de grote schaarste aan personeel en nieuwe regelgeving. Dit is vooral nijpend voor de hotellerie. Hoewel er dit en volgend jaar naar verwachting 6 procent meer hotelovernachtingen worden geboekt, worden hotels nog het meest belemmerd door het personeelstekort. Dit vereist volgens ABN AMRO inspanningen om de productiviteit te verhogen, zoals een beter personeelsbeleid en innovatieve ICT-toepassingen. ABN AMRO verwacht in haar Sectorprognose Leisure dat de gehele sector ook in 2020 als 2021 een gematigde groei (+2,5 procent) laat zien.
Het zijn volgens ABN AMRO vooral ouderen die bijdragen aan de groei van de sector. Ouderen zijn een interessante doelgroep voor de sector, omdat hun aandeel in de bevolking toeneemt, zowel in Nederland als in de rest van Europa. Zij hebben bovendien veel tijd en beschikken doorgaans over meer inkomen of vermogen dan jongere generaties. Ook buitenlandse toeristen, van wie het merendeel uit de Europese Unie komt, zullen vergrijzen. Nederland blijft ook de komende jaren profiteren van de toename van buitenlandse toeristen. nemen inmiddels 55 procent van de hotelovernachtingen voor hun rekening en zijn goed voor 40 procent van de toeristische uitgaven. Paul Metzemakers, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO: “Met name ouderen zorgen ervoor dat de toeristische en recreatieve bestedingen de komende jaren toenemen en ook de instroom van buitenlandse toeristen zal een sterke groei vertonen. In 2020 is Nederland bovendien gastland van veel grote internationale evenementen, waaronder de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal, die nog meer buitenlandse toeristen naar ons land zullen trekken.”