Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Het aantal alleenstaanden groeit, maar de horeca is nauwelijks ingericht op solo dining. Gelukkig is er een voorzichtige kentering.
Iemand die alleen komt lunchen of dineren voelt zich minder welkom, krijgt een slechtere plek en wordt sneller gevraagd te verhuizen. Recent was er zelfs discussie of nu de horeca het zo zwaar had eentjes überhaupt aangenomen moesten worden. De alleengaande gast is een paria in de Nederlandse horeca. Gelukkig is er een voorzichtige kentering.
Van de acht miljoen huishoudens in Nederland, zijn er meer dan drie miljoen alleenstaand. Dat loopt op naar 50% in 2050. Solo travel, in je eentje naar de bioscoop, alleen naar een festival, het is niet langer bijzonder. Maar op jezelf uit eten gaan is nog steeds niet vanzelfsprekend. Uit eten gaan draait óf om gemak óf om gezelligheid. Het gemaksdeel van de horeca (inclusief delivery) is goed ingericht op bestellingen voor één persoon. Het gezelligheidsdeel, dat draait om beleving en persoonlijke aandacht, helaas veel minder. Gourmet dining is nog steeds verbonden aan social dining.
Chic uit eten gaan en (fast) casual dining is, ondanks de vernieuwing op het bord, vaak een conservatieve bedoening. De meeste ondernemers zien graag een traditionele vorm van gezelligheid in hun zaak: kleine groepen die gedempt converseren of stelletjes die elkaar romantisch in de ogen kijken. De branche is nauwelijks ingericht op solo dining. Maar ik zie verandering: restaurants met een fijne bar, counter of leestafel. Denk aan Corner Store in Amsterdam of Verward in Rotterdam. Personeel heeft er oog heeft voor één gast en ziet deze niet als ‘maar alleen’. De Japanse ramenketen Ichiran (met ook vestigingen in onder andere de Verenigde Staten) ontwikkelde er zelfs een volledig concept omheen. Gezelschappen bestaan alleen uit één persoon. Met succes: de locaties zitten er altijd vol.
De alleenstaande is allang geen uitzondering meer en spendeert ruim. Het is hoog tijd dat elke zaak een passend aanbod ontwikkelt voor de solo gast: van wijnen per glas, tot de porties van de bijgerechten, van de aandacht voor alleengaande in de communicatie, tot de inrichting van de zaak. Mijn ultieme tip: richt de bar en chefs table zo in, dat er altijd plek is voor iemand alleen. Gezellig, niet alleen voor de gast, maar zeker ook voor het personeel.
Dit artikel staat in de november editie van Entree Magazine. Lees ons laatste nummer hier online!