Bij Kwalitaria, dat vele vestigingen door Nederland heeft en dit jaar nog een aantal locaties wil openen, wordt het aanbod duurzaam en vegetarisch steeds groter. Om aan de groeiende behoefte van gasten te voldoen en nét even meer te bieden, werkt de franchiseformule samen met leverancier Enkco. Eén van Enkco's producten op de kaart is de vegetarische burger The Blue Butcher.
Foto's: Pim Ras
‘Genieten zoals genieten hoort te zijn.’ Het is één van de slogans van Kwalitaria. Net als: ‘Lekker snacken zonder vlees’, somt Maikel Kraaijkamp op. Sinds een jaar werkt hij als inkoper bij de succesvolle en vooruitstrevende franchiseformule. Nadat de eerste cafetaria in 1989 opende, zijn er in rap tempo veel zaken bijgekomen. ‘Dit jaar is het de ambitie om nog een aantal locaties te openen’, vertelt hij. Het succes laat zich goed verklaren: kwaliteit is voor de horecaformule het allerbelangrijkste. ‘We willen ons daarin echt onderscheiden.’
‘Gasten kunnen bij ons net even meer krijgen. We hebben bijvoorbeeld ook een burgermenu, kipsatémenu en schnitzelmenu in ons aanbod’, legt Kraaijkamp uit. Naast de grotere keuze en de kwaliteit speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol. Kraaijkamp: ‘Toegegeven, de vraag neemt toe, maar we staan er ook echt achter. Het is belangrijk. Als branche kunnen we niet achterblijven. Zo zijn we al langer – nog vóór de nieuwe wetgeving – bezig met onze verpakkingen bijvoorbeeld. En ook het aanbod vegetarisch en biologisch groeit.’
Om te voldoen aan de hoge kwaliteitseisen werkt Kwalitaria samen met Enkco, leverancier van duurzaam vlees en vegetarische producten, zoals de runderburgers, de vegetarische burger, de Beter Leven kipcorn en de runderreepjes. Kraaijkamp: ‘Onlangs hebben we de vegetarische burger van The Blue Butcher (een merk van Enkco, red.) tegen het licht gehouden. Uit de vergelijking met andere producten kwam deze er voor ons echt als beste uit.’ Ook de Hollandse Burger – die Kwalitaria samen met Enkco als private label heeft ontwikkeld – doorstaat de toets. ‘Hij is lekker sappig, vol van smaak en heeft een goede structuur. Het is één van onze hardlopers.’
Lees verder onder de foto's.
Met de samenwerking met Enkco is Kraaijkamp in ieder geval heel blij. ‘Het contact is goed, de lijntjes zijn kort en de leverbetrouwbaarheid is groot. De horeca heeft nogal wat uitdagingen gehad de laatste tijd, met de schaarste van grondstoffen, maar daar hebben we in de samenwerking met Enkco geen last van gehad. En de vraag naar duurzame producten zie ik voorlopig echt nog wel groeien. Tien jaar geleden was er bijna geen aanbod. Nu is het niet meer weg te denken.’