De horecakeuze van jonge generaties wordt vaak bepaald door wat zij zien op TikTok, Snapchat en Instagram-Reels. Veel horecaondernemers missen hier de boot. Zonde, zegt trendwatcher Gijsbregt Brouwer.
Tekst: Gijsbregt Brouwer
Foto’s: TikTok
Bijna elke dag staat er een rij voor de YoYo! Fresh Tea Bar in de Markthal in Rotterdam. Vaak tieners of jonge kinderen met hun ouders en bijna altijd met de telefoon in de aanslag. Want het vastleggen van de kleurige bubble tea voor TikTok, Snapchat en Reels op Instagram is minstens zo belangrijk als het consumeren van de tea zelf.
De populariteit van bepaalde horecabedrijven (én f&b-trends) gaat hand in hand met de snel groeiende populariteit van deze platforms. Ze combineren video, muziek en augmented reality (filters) met relatief weinig tekst en er is veel aandacht voor eten en drinken. Het zijn snelle, visuele uitingen, die supersnel viraal kunnen gaan. Met name Generatie Z (geboren na de eeuwwisseling) en Generatie Alfa (geboren vanaf 2010) zijn grootverbruikers.
Sommige horecaondernemers zijn zélf met hun bedrijf actief op deze platformen. Zoals Hao-en Loi van de Lachende Chinees in Rotterdam, op TikTok. Of Brownies&downieS in ‘s Gravenzande. De lunchroom behaalde ruim een miljoen views met een TikTok-filmpje toen werknemers een dansje deden ‘ter ere’ van de heropening van de terrassen. Veel horecaondernemers hebben echter geen idee wat ze met dit soort kanalen moeten en missen de opkomst ervan. Zonde, want de horecakeuze van vooral jonge generaties wordt vaak bepaald door wat zij op deze videocontent zien. Door een bericht dat viraal gaat, kan er bovendien snel een grote – jonge – doelgroep worden bereikt.
Als je je richt op deze doelgroep, daar onderscheidende marketing voor wilt creëren of als je op centrale toeristische plekken zit, zijn deze platforms van groot belang voor jouw bedrijf. Het loont dus om op te vallen op het kleine scherm van de smartphone.
Hoe? Ten eerste door te zorgen dat jouw aanbod geschikt is om er content over te (laten) posten. Dat kan met kleuren: jonge generaties houden al decennia van ‘mierzoete’ kleuren. De trend van fresh tea (zoals bij YoYo!) sluit daar goed bij aan. De thee is kleurrijk, net als het fruit in de thee en cups waar de thee in gaat. Een product aantrekkelijk maken krijg je ook door het te personaliseren, ofwel customizen. De sandwiches van Subway, de burgers van Five Guys, de lattes van Starbucks: de gast kan ze precies zo samenstellen als hij zelf wil en deelt het vervolgens maar wat graag online. Overigens bepaalt lang niet elke gast zelf de combinatie: het navolgen van een bekende influencer is minstens zo populair. Dit kan soms groteske vormen aannemen. Zo was er recent in de VS een koffieshake van Starbucks met 27 aanpassingen en toevoegingen populair.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Ten tweede kun je opvallen door zélf content te posten op de platforms. Voor ieder platform geldt: houd het klein en zorg ervoor dat het past bij je formule. Welke content werkt? Een chef die makkelijk te bereiden recepten laat zien, gekke gerechten of drankjes (freak shakes en loaded fries doen het nog altijd goed) en secret menu items. Dit zijn gerechten die niet op het menu staan, maar alleen via sociale media worden aangeprezen, zoals bij hamburgerzaken of Starbucks.
Je kunt een bureau in de arm nemen om de content voor je te maken of samenwerken met een lokale creator. Ook zul je verrast zijn hoe goed je eigen personeel is met videocontent, zeker als ze wat jonger zijn. Zoek uit wie actief is op deze kanalen, kijk of ze zelf content maken en overleg met hen hoe zij de boodschap van je zaak zouden uitdragen. Geef ze ruimte om te delen en hun eigen leeftijdgenoten te betrekken, via hun eigen kanalen en via de (nog op te zetten) kanalen van je zaak.
Dit artikel staat in de juli editie van Entree Magazine. Lees ons laatste nummer hier online!