Top-ondernemers over 2024: ‘Het moet slimmer, sneller, beter’

René Bogaart, Herman Hell en Won Yip

Top-ondernemers over 2024: ‘Het moet slimmer, sneller, beter’

In 2024 zal de ondernemer nóg harder moeten werken. Dat zeggen top-ondernemers Won Yip, René Bogaart en Herman Hell. Allen zijn zelf nóg meer aanwezig in hun zaken, zitten zelf nóg meer op de cijfers en zitten zelf weer aan tafel met leveranciers. “Als ondernemer moet je nu overal bovenop zitten en is fysieke aanwezigheid essentieel. Ik zit weer 100% op ‘de operatie’.”

 

Tekst: Iris Kranenburg, Janneke Vermeulen

“Ik werk harder dan ooit”, zegt Won Yip, die meerdere zaken op de Amsterdamse Dam heeft. René Bogaart, eigenaar van de Pavarotti-keten, zegt hetzelfde. Ze moeten wel, geven ze aan: “De marges staan waanzinnig onder druk en er is weinig personeel, dus moet de bedrijfsvoering slimmer, sneller, beter.” De aangewezen persoon om dat te managen, is volgens de twee: zijzelf.

'Als ondernemer moet je nu overal bovenop zitten'

“Fysieke aanwezigheid van de ondernemer is juist nu enorm belangrijk, zeven dagen in de week. Als ondernemer moet je nu overal bovenop zitten”, zeggen ze.

Investeren in efficiëntie

Yip is elke minuut van de dag bezig met hoe het efficiënter kan. Hij investeert in apparaten, zoals grotere ijsblokjesmachines en snellere koffiemachines, waardoor minder personeel nodig is. “Daarnaast vraag ik de prijzen die nodig zijn. Een klein biertje kost 5 euro, een kop koffie 4,80.”

Ook Bogaart ziet wel mogelijkheden om de marge in balans te houden. “Creatief zijn, hoge kwaliteit bieden en écht ondernemen, daar komt het nu op aan.” Hoe? “We hebben ons vaste energiecontract omgezet naar een flexibele. Je krijgt dan een ‘boete’, maar die liepen we met twee maanden weer in. Verder probeer ik medewerkers te inspireren om nog meer service te bieden. Dan zijn mensen bereid te betalen. En gelukkig heb ik met 90% van onze leveranciers goede deals kunnen sluiten.”

Terug naar de basis

Herman Hell, eigenaar van twaalf zaken in en om Rotterdam, herkent zich in de woorden. “We moeten terug naar de basis: de vloer op, de operatie in, de handen uit de mouwen. Bijzaken zoals financiële administratie en vertegenwoordigers ontvangen, kunnen uitbesteed worden aan vertrouwelingen. Maar operationele zaken, zoals de aansturing van bedienend personeel, neem ik voor mijn rekening.”

Het doel is volgens Hell knetterhelder: “De omzet móét omhoog. Bij voorkeur niet door de prijzen te verhogen, maar door tevreden gasten. Dus pak een kussentje als je ziet dat een gast niet lekker zit. Vraag of gasten een verse crompouce bij de koffie willen. Stuw de besteding per gast omhoog en pak die onbenutte kansen.”

Werk aan de winkel

Hij concludeert: “Er is veel werk aan de winkel. Alweer. Dat vraagt om een flinke dosis intrinsieke motivatie. Die schop onder de hol moet uit onszelf komen. Het goede nieuws is dat we het allermooiste vak van de wereld hebben. En dat maakt hard werken de moeite waard.”

Artikel delen