Trend: groen is het nieuwe zwart

Trend: groen is het nieuwe zwart

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Dit keer: is neon over zijn hoogtepunt heen en zijn alle hippe tenten ineens helemaal vol met groen?

 

Tekst: Gijsbregt Brouwer

What’s cooking?

Nog niet zo lang geleden kon je geen tent openen zonder een spreuk in neon aan de muur. Nu is dat niet meer nodig, want we zien hele zaken met groen aangekleed worden. Niet per se de kleur groen, maar echt groen: planten, bloemen, takken, bladeren, palmen en soms hele groene plafonds en muren. De natuur komt de horeca in.

Hoe zit de vork in de steel?

Is groen het nieuwe zwart? Bij bijna alle millennials staan planten in huis. Steeds vaker is de natuur zichtbaar en voelbaar om ons heen in onze stadse omgeving. De opkomst van groen laat een toegenomen waardering voor Moeder Natuur zien, die een tegenreactie vormt op steeds minder natuur om ons heen. Dit zien we niet alleen thuis, maar ook in de huiskamer buiten de deur: de horeca. Planten verlagen stress, verbeteren je humeur en zorgen voor gezondere lucht. Het gaat dus niet alleen om het oog, maar ook om het hoofd, hart en de longen. Een aantal van deze effecten werken ook als het  fake planten zijn – wat in alle eerlijkheid in de horeca best vaak het geval is. Dat nepgroen ziet er steeds beter uit en is ook lang niet altijd meer van plastic.

Wie staan er achter de potten en pannen?

Het is voorlopig een kleine – maar snel groeiende – niche in de horeca die inzet op veel groen in de zaak. Nederland is wereldwijd koploper als het gaat om kweekbloemen of -planten. Dus voor deze branche is zichtbaarheid in de horeca een mooie opsteker. Sommige van deze gracieus groen ingerichte zaken zijn een showcase voor de creatieve florale bureaus of high-end bloemisten zoals The Wunderkammer in Amsterdam en ’s Zomers in Rotterdam. Veel vaker is het de plaatselijke bloemist die profiteert van het bloemenabonnement of de interieurinrichter die de marges op deze al dan niet levende flora opstrijkt.

Een hapje mee prikken?

Ruby Rose in Utrecht heeft de hele zaak voorzien van hangende planten en boven de bar hangen honderden rozen. Bij Picknick in Rotterdam staan en hangen er overal planten die ze zelf laten groeien en bloeien. Groen leeft en is een tikkeltje eigenwijs, daarmee is het onderscheidend en van nu. Pas wel op dat het geen gimmick wordt. Lelijk plastic voegt niets toe. Besef dat planten leven en dus ook kunnen sterven, zeker in drukke horecagelegenheden. Als je geen groene vingers hebt, huur dan een expert in. Een veel gebruikte regel is: kies levende planten voor overal waar je bij kan (met die gieter) en goede namaak voor plekken waar je niet bij kan. Maar bovenal: zorg goed voor je groen, dan zorgt het groen goed voor jou. Zo blijven gasten langer hangen en genieten ze ontspannen van het lekkers dat je serveert.

Artikel delen