'Uit eten gaan is nu te duur', vindt bijna twee derde Nederlanders
Vooral generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010) en millennials (geboren tussen 1981 en 1996) geven aan dat uit eten gaan voor hen te duur is geworden.
- Generatie Z: van generatie Z vindt 68 procent dat uit eten gaan ondertussen te duur is. Een stijging van maar liefst 29 procent ten opzichte van 2021.
- Millennials: onder millennials geeft 6 op de 10 aan dat eten buiten de deur te duur is, tegenover ruim 4 op de 10 in 2021.
Thuisbezorging als alternatief
Ondanks de gestegen prijzen in de foodbranche gaat bijna 43 procent van generatie Z nog minstens een keer per week uit eten en meer dan 18 procent eet meerdere keren per week tot elke dag buitenshuis. Bij millennials geldt dit voor respectievelijk 32 procent en 14 procent. Voor babyboomers (geboren tussen 1945 en 1955) liggen deze percentages een stuk lager: 5 procent gaat een keer per week uit eten en 1,4 procent meerdere keren per week. Jongere generaties besteden ook een veel groter deel van hun inkomen aan uit eten gaan. Generatie Z spendeert gemiddeld 44,12 euro per week aan buitenshuis eten. Bij millennials is het bedrag iets lager: 39,44 euro. Generatie X en babyboomers besteden gemiddeld respectievelijk 14,54 euro en 7,09 euro aan buitenshuis eten.
Millennials en generatie Z wisselen uit eten gaan ook vrij gemakkelijk in voor iets anders. Zij gaan sneller dan oudere generaties op zoek naar goedkopere alternatieven, zoals thuisbezorging, kant-en-klaarmaaltijden of zelf koken. Met name thuisbezorging is onder jongere generaties populair. Van generatie Z bestelt 4 op de 10 minstens eens per week eten. Het aantal millennials dat minstens één keer per week een maaltijd laat bezorgen, is gestegen van 6 procent in 2018 naar 32 procent in 2022. In totaal zijn dit bijna twee miljoen consumenten die wekelijks een maaltijd bestellen.
Hybride consumptiegedrag
Wat de jongere generaties kenmerkt is dat gemak bij hen een enorm belangrijke rol speelt bij het kopen van eten. Van een snelle hap tot een maaltijdbox tot gerechten thuis laten bezorgen. In 2030 is volgens het FSIN gemak het belangrijkste motief voor mensen om eten te kopen. Van de 80 miljard euro die de consument in 2030 aan eten besteedt, valt 27,5 miljard euro onder het aankoopmotief gemak. In 2019 was dat nog 16,8 miljard; een groei van 64 procent.
Inspelen op wensen jonge generaties
Omdat millennials en generatie Z in 2030 meer dan de helft van de volwassen bevolking in Nederland vormen, is het voor ondernemers in de foodbranche enorm belangrijk in te spelen op de wensen van deze groep. “Zeker in deze tijd moet de horeca de consument ervan overtuigen dat een avondje uit eten gaan de meerprijs ten opzichte van een avondje thuis waard is”, zegt Blokker.Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen