Ultra-Hygiëne: meer van belang dan ooit

Ultra-Hygiëne: meer van belang dan ooit

Desinfecteren, mondkapjes en afstand: hygiëne blijft dit jaar een hot topic in de horeca. Dat vraagt nogal wat van werknemers. Hoe leid je dat in goede banen? We vragen het aan Arne Heuwekemeijer, directeur van NH Collection Krasnapolsky in Amsterdam.

Hygiëne nóg hoger op de agenda

Bij hotel NH Collection Krasnapolsky in Amsterdam staat sinds de coronacrisis hygiëne nóg hoger op de agenda. Hoteldirecteur Arne Heuwekemeijer: “We hebben extra stappen gezet die in de toekomst blijvend zijn.”

Hij noemt wat voorbeelden: “Liften worden nu elk uur schoongemaakt in plaats van drie keer per dag en restaurantstoelen worden na vertrek van de gast direct gedesinfecteerd. Ook zijn er extra schoonmaakrondes in de openbare ruimtes.” De maatregelen komen terug in Feel Safe at NH. Dit is een nieuw keurmerk met hygiëne- en veiligheidsprotocollen dat de NH Hotel Group ontwikkelde voor alle NH-hotels.

hygiëne hotel NH krasnapolsky

Hygiënemanager

Hoe zorg je ervoor dat werknemers goed geïnformeerd blijven? De nieuwe functie van hygiënemanager speelt daarin een grote rol. Heuwekemeijer: “Hij houdt toezicht op het naleven van alle regels en zorgt ervoor dat nieuwe regels geïntroduceerd worden in het hotelbeleid.” Verder hebben leidinggevenden een essentiële rol: “Goed voorbeeld doet volgen! Ieder afdelingshoofd bespreekt de regels dagelijks met zijn team in een meeting. Zo wordt elke ochtend bij de briefing voor het housekeepingteam een hygiënepunt besproken. Dit kan gaan om de afstandbediening of lichtknopjes.” Daarnaast is het managementteam actief betrokken bij de communicatie over het protocol. “Intern communiceren wij onder andere via een nieuwsbrief en digitale schermen in onze kantine en naar onze gasten via borden bij liften en in- en uitgangen. Het managementteam bespreekt de protocollen ook wekelijks tijdens een vergadering. Met name om de procedures te blijven handhaven wanneer de bezetting van het hotel weer hoger wordt.”

Begrip

Het personeel voelt zicht nóg verantwoordelijker dan voorheen om de veiligheid van gasten te waarborgen, vertelt Heuwekemeijer. “Begrip van het personeel is belangrijk. Het managementteam spreekt vaak dankbaarheid uit voor de zorg die het personeel draagt om alle regels na te leven.’’ Dat de regels écht worden nageleefd is belangrijk: “Op die manier bieden we werknemers een veilige werkomgeving en kunnen gasten hier op een ontspannen manier verblijven. Het is belangrijk voor de toekomstige gastbeleving.” Zelf hoopt de hij dat het straks niet meer nodig is om een mondkapje te dragen. “Ik ben van mening dat er veel beleving van de gastvrijheid verloren gaat op deze manier. Gezichtsuitdrukkingen, zoals een glimlach, zijn nu verborgen.”

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!

Artikel delen