Vakantie in eigen land blijft in trek
Veel Nederlanders zullen ook dit jaar in eigen land op vakantie gaan. Hoe worden hotels een aantrekkelijke bestemming voor staycations? We vragen het aan Jos Vranken van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Genoeg te doen in Nederland
Onbezorgde reisjes naar het buitenland zijn door de coronacrisis nog altijd onzeker. “Niet voor niets overwegen veel Nederlanders ook dit jaar een hoofdvakantie in Nederland”, begint Jos Vranken, directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). En dat is volgens Vranken geen straf. “Nederland heeft kastelen, de Waddeneilanden, Hanzesteden, iconische landschappen. Er zijn veel onontdekte parels!”
Hier moet je zijn
Het NBTC lanceerde hier met regionale marketingorganisaties, ondernemers én Nederlanders zelfs een voorlichtingscampagne voor. Met ‘Hier moet je zijn’ willen zij aansporen om onbekende plekken in eigen land te ontdekken. Vranken: “Onderdeel van de campagne is de hashtag #hiermoetjezijn. Hiermee worden Nederlanders op Instagram geïnspireerd met bijzondere Nederlandse plekken.” Vranken ziet daarbij een grote rol weggelegd voor hotels. “Die kunnen zich presenteren als gastheer van en gebied, of als de huiskamer van een buurt. Voorheen waren veel hoteliers vooral bezig met hun eigen ding. Nu gaat alles om samenwerken met de buurt en goede arrangementen. Het hele plaatje moet kloppen.”
Fletcher Hotels
Een mooi voorbeeld daarvan is Fletcher Hotels. De keten ontwikkelde kant-en-klare roadtrip-arrangementen van zeven of negen dagen: een roadtrip door Californië, maar dan in Nederland. Gasten kunnen kiezen uit verschillende routes. Zo brengt de route Costa de Hollanda mensen naar Bergen, Noordwijk en Renesse en gaat de roadtrip Haute Cuisine van Deurne via Heelsum naar Loosdrecht. Overnachten gebeurt in drie tot vier Fletcher-hotels en dineren vindt in de hotels zelf plaats. Maar wat doe je als je geen restaurant in je hotel hebt?
Samenwerken met restaurants
Veel hotels werkten afgelopen tijd samen met restaurants. Zo kookte Edwin Vinke in hotel Eleanor (Middelburg) en Dennis Huwaë in Alexander Hotel (Noordwijk). Al dit soort arrangementen zijn volgens Vranken een kansrijke optie. En hij heeft meer tips: “Denk ook aan het aanbieden van day use-arrangementen. Dan kunnen gasten de hele dag gebruikmaken van alle hotelfaciliteiten, zoals de sauna, zwembad en de fitness. Uit onderzoek blijkt bovendien dat mensen momenteel een grotere hang hebben naar actief zijn in de natuur. Speel daar op in.”
Toch verwacht Vranken niet dat Nederlanders het in eigen land blijven zoeken. “Nederlanders zijn een reislustig volk. Zodra het weer mogelijk is om verder weg te gaan zullen we dat ook doen.”
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen