De terugkeerintentie bij hotelketens ligt gemiddeld op 72%. Klanten bezochten hotels van ketens de afgelopen drie jaar gemiddeld 1,9 keer. Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie en Van der Valk is de hotelketen met de meest loyale klanten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
De bezoekfrequentie in de afgelopen drie jaar en de intentie om terug te keren in de komende drie jaar brengen samen de loyaliteit van hotelbezoekers in kaart. De gemiddelde bezoekfrequentie is 1,9 en de gemiddelde intentie om terug te keren is 72%.
Van der Valk scoort als enige van alle hotelketens in Nederland hoger dan gemiddeld op beide indicatoren van loyaliteit. Bezoekers gingen de afgelopen drie jaar gemiddeld 2,5 keer naar Van der Valk en 83% van de klanten is van plan opnieuw te boeken in de komende drie jaar. Dit maakt Van der Valk duidelijk de keten met de meest loyale klanten.
Acht hotelketens scoren lager dan gemiddeld op frequentie maar hoger dan gemiddeld op
intentie. Hoewel bezoekers deze ketens minder vaak bezoeken, is een relatief groot deel van plan terug te keren. Ibis Budget leidt de markt met de hoogste terugkeerintentie (86%). WestCord Hotels (82%) scoort eveneens hoog. Campanile scoort daarentegen het laagst op beide indicatoren, met een terugkeerintentie van slechts 36% en een frequentie van 1,2. Hierdoor valt Campanile buiten de loyaliteitsmatrix.