Personeel huisvesten in horeca: 'Maakt je aantrekkelijk als werkgever'
Een mooie vacature aanbieden met verleidelijke arbeidsvoorwaarden; het is allang niet meer voldoende en zeker niet als je een horecazaak buiten de Randstad runt. Het wordt pas interessant als je ook huisvesting aanbiedt. Maar hoe doe je dat bij een schrijnend woningtekort en er voor de eigen jeugd, asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen al te weinig plaats is?
Tekst: Kristi Houtkamp
Bungalow met woonbestemming
"Op het landgoed van ons hotel – een voormalig klooster en missiehuis – staat een bungalow met woonbestemming. Het was lange tijd het huis van de paters. Tien jaar geleden besloten we deze woonruimte beschikbaar te maken voor leerlingen en stagiair(e)s die wat verder van huis een mooie stageplek zochten”, vertelt René Giel, directeur van conferentiehotel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg.
“Nu huisvesten we er ook personeel dat we uit het buitenland aantrekken. We moeten wel om openstaande vacatures te kunnen vervullen. Op dit moment wonen er zes medewerkers in de bungalow, onder wie een stel uit Barcelona. Hij werkt als receptionist en zij als gastvrouw bij ons. Samen met de anderen delen ze een ruimte van 160 vierkante meter, twee badkamers, een gemeenschappelijke keuken en een woonkamer.”
*Tekst gaat verder onder de foto's
Win-winsituatie
Het is de bedoeling dat de medewerkers die in de bungalow wonen actief zoeken naar een eigen plek. En daar wringt nu soms de schoen. Giel: “De bungalow is riant en comfortabel, want van alle gemakken voorzien. We vragen er een vergoeding van 250 euro per persoon per maand voor en een bijdrage in het gas-, water- en lichtverbruik ... Het dekt de kosten, maar betekent wel dat de doorstroom wat hapert.
Bovendien maakt de enorme woningnood het er niet gemakkelijker op. Een keukenmedewerker die twee jaar geleden als leerling bij ons begon, woont bijvoorbeeld nog steeds in de bungalow. Een woning huren in de vrije sector zit er voor hem niet in en een hypotheek ook nog niet.”
Giel ziet de situatie vooralsnog niet veranderen. “De woningnood wordt alleen maar groter, lees ik. We hebben nog geen andere plannen dus leggen we ons er voorlopig maar bij neer dat de bungalow langere tijd wordt bewoond. Overigens, en dat is echt winst: deze situatie leidt tot een grote(re) betrokkenheid van het team bij ons bedrijf en dus tot behoud van personeel.”
Het beschikbaar stellen van een woning bij een vacature ziet hij als een groot voordeel. “Als je er de financiële ruimte voor hebt, altijd doen”, raadt hij andere ondernemers aan. “Je wordt aantrekkelijker voor potentiële medewerkers die verder weg wonen en best zouden willen verhuizen voor een mooie baan.”
Verleiden om te verhuizen
Die mening deelt ook Patrick van Loosbroek, eigenaar van Beachclub Lseven die vorig jaar opende in het Brabantse Boxtel. Voor zijn zaak zocht hij een bedrijfsleider of een stel, dat in Brabant een nieuw leven wilde opbouwen. “Ik was klaar met de vrijblijvendheid van veel huidige interim-managers. Bij de vacature boden we daarom ook een hip en exclusief appartement aan dat, net als het restaurant, compleet was gerenoveerd. Het werd beschikbaar voor diegene die dit als een prachtige kans zag om een toekomst op te bouwen met Lseven.”
*Tekst gaat verder onder de foto's
Het aangeboden appartement van Lseven (links) - Beachclub Lseven in Boxtel (rechts)
Risico: let op het wooncontract
Wat is het ondernemersrisico bij deze baan-woningconstructies? Wie stopt met werken, moet de aangeboden woning verlaten. Dat is duidelijk, maar huurders hebben veel rechten. Stef Driessen van de ABN AMRO Bank over huisvesting voor arbeidsmigranten: “Wil je als horecaondernemer een eigen (tweede of derde) woning beschikbaar stellen voor een arbeidsmigrant? Realiseer je dan dat het wooncontract sinds 1 juli 2023 los staat van het arbeidscontract.
Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst kan de arbeidsmigrant er dus blijven wonen. Dat is niet voor iedere horecaondernemer even aantrekkelijk. Immers: de markt voor verhuurde woningen staat onder druk door de hogere rente, de hogere belasting in box 3, de aanscherping van het systeem waarmee de maximale huursom wordt bepaald en – bij nieuwe vast- goedbeleggingen – ook de hogere overdrachtsbelasting. Laat je daarom vooraf altijd goed adviseren.”
Huis voor personeel uit Spanje
Horecaondernemer Patrick Wolffenbuttel benadrukt: “Je moet het juridisch allemaal wel goed regelen in een arbeids- én een huurcontract. Een huurder heeft veel rechten (zie kader) en de regels veranderen voortdurend.” Wolffenbuttel is mede-eigenaar van Flow the Collection waar hotel De Zon, hotel Paping, Landgoed Het Laer (alle drie in Ommen), Hof van Gelre (Lochem) en De Oringer Marke (Odoorn) deel van uitmaken.
Voor hem is het aantrekken van personeel uit het buitenland op dit moment de enige oplossing om de roosters in zijn hotels en restaurants rond te krijgen. “We werken nu vooral met mensen uit Spanje, die we via bureau TRIBE NL aantrekken. Die samenwerking met TRIBE NL is fijn. Zij ontzorgen met al het regelwerk. Maar het betekent wel dat we huisvesting moeten bieden. Drie Spaanse werkneemsters bewonen nu het huis naast hotel De Zon in Ommen en in Zutphen huurt een Spaanse souschef een appartement van ons."
Sabrina Mulero (19), een van de drie Spaanse werkneemsters, kwam alleen naar Nederland. Ze was aangenaam verrast dat er een huis was waar al twee andere Spaanse meiden woonden.
"We hebben het heel gezellig, werken hard, gaan samen op stap en maken overal vrienden.” Het werken in de Nederlandse horeca bevalt haar erg goed. “De arbeidsvoorwaarden zijn veel beter dan in Spanje."
*Tekst gaat verder onder de foto
Extra sluiten kost meer
Wolffenbuttel vraagt een huurprijs van gemiddeld 400 euro per persoon per maand. “Sommigen wonen er een jaar, anderen een seizoen. Het is de bedoeling dat ze doorstromen, snel zelf een woning vinden, maar die kans is op dit moment bij deze woningcrisis heel klein. Het kost omzet, ja. We zouden het huis en het appartement ook op een andere manier kunnen exploiteren. Maar we zijn realistisch: extra dagen moeten sluiten wegens personeelsgebrek, kost meer.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen