Van pizzabezorger tot franchisenemer: het ondernemersverhaal van Tommy en Jesper

Tommy van der Kooij en Jesper van der Heijden - Domino's bij Please

Van pizzabezorger tot franchisenemer: het ondernemersverhaal van Tommy en Jesper

Tommy van der Kooij (41) en Jesper van der Heijden (33) zijn niet alleen zakenpartners, maar ook voorbeelden van hoe je met de juiste drive, hart voor de zaak, een goede dosis ondernemerschap én de juiste partners kunt doorgroeien van pizzabezorger naar mede-eigenaar van drie goedlopende Domino’s-vestigingen in Delft. Hoe runnen zij hun zaak? Wat was ervoor nodig om zover te komen? Met welke uitdagingen hebben zij te maken en … wat is hun favoriete pizza?  

Doorgroeien binnen Domino's

Tommy en Jesper delen bijna 40 jaar ervaring bij Domino's. Ze hebben elke trede van de carrièreladder binnen het bedrijf beklommen: van bezorgers tot managers en uiteindelijk tot franchisenemers. “Doorgroeien binnen Domino’s gaat vrij natuurlijk”, vertelt Tommy. “Growth from within noemen we dat. Een soort ongeschreven regel. We geloven in het opleiden van mensen van binnenuit. Zo is dat bij ons ook gegaan.”

Jesper: “Ik ben een Delftenaar, begon op mijn 16e bij Domino’s en dacht altijd: Ik zou ooit wel eens een eigen zaak willen. Ik ben aan meerdere opleidingen begonnen, maar heb ze niet afgemaakt. Ik was altijd met mijn hoofd bij de winkel. Uiteindelijk heb ik via Domino’s een fastservice-opleiding gedaan. Deze heb ik wel met succes afgerond. In 2020 werden we mede-eigenaar in Delft en toen we in 2023 de derde vestiging in Delft openden, werden we ook franchisenemer.”

Ondernemerschap binnen een franchise

De overgang naar franchisenemer bij Domino’s was een natuurlijke stap voor Tommy en Jesper. Tommy: “Ik geloof 100% in het Domino’s concept, de mindset, het idee. Het is heel toegankelijk en helemaal ready. De producten, inkoop, marketing, dat is allemaal geregeld. Je bent vrij in de uitvoering, zolang het maar binnen de kaders past. Wat betreft het ondernemerschap, daarin ben je vrij. Je bent eigen ondernemer. Je kunt de salarisadministratie via Domino’s laten lopen, maar wij wisten dat we op payrollbasis wilden werken om de risico’s van het werkgeverschap te beperken."

*De tekst gaat verder onder de foto.

Tommy-van-der-kooij-dominos-please
Tommy van der Kooij voor Domino's

Personeelsbeleid en -beheer

Met ongeveer 90 werknemers verspreid over drie locaties, weten Tommy en Jesper hoe belangrijk een goed personeelsbeleid is. Tommy: “Het gros werkt bij ons naast hun school of studie. Daardoor hebben we altijd te maken met een golfbeweging in ons personeelsbestand. Als er iemand start nemen ze vaak vrienden of huisgenoten mee, maar aan het eind van het schooljaar of in de winter stoppen er vaak ook een hoop mensen.”

Jesper: “Als we krap zitten, zitten we meteen ook echt krap, maar dan spring ik zelf op de fiets of de scooter. Dat vind ik helemaal niet erg. Ik vind het na 17 jaar nog steeds leuk om aan te bellen en kinderen naar de deur te horen rennen. Als mijn moeder vroeger vertelde dat we pizza aten dacht ik ook: yes!”

Efficiënte processen

Door de in- en uitstroom kan het soms best ingewikkeld zijn om de planning rond te krijgen, maar het werkgeverschap en het ondernemerschap zijn volgens Tommy en Jesper vooral heel erg leuk. Tommy: “Het werken met jonge gasten en meiden is zeker leuk. Voor velen is het hun eerste baantje. Mijn drijfveer is om de volgende bedrijfsleider te vinden en op te leiden.”

Jesper: “En tegelijkertijd zijn we altijd bezig om meer omzet en hogere volumes te draaien.” Tommy vult aan:  “En het efficiënter inrichten van processen. Je wilt steeds mooiere pizza’s bakken, ze sneller bezorgen en de Domino’s uitstraling borgen. Dat kan uitdagend zijn, maar als je erin gelooft en daarnaar handelt, boek je vanzelf vooruitgang.”

*De tekst gaat verder onder de foto.

Jesper-van-der-heijden-dominos-please
Jesper van der Heijden voor Domino's

Partnerschap met Please

Om zich volledig op deze uitdagingen te kunnen richten, besloten Tommy en Jesper het werkgeverschap uit handen te geven. Daarom kozen de franchisenemers voor payrolling. Tommy: “We werkten eerst met een andere partij, maar daar hadden we absoluut geen zeggenschap over de inhoud van het arbeidscontract en werden we niet altijd even goed geïnformeerd. Bij Please kunnen we een bijlage toevoegen aan het arbeidscontract en was er technisch sowieso meer mogelijk.”

Jesper: “Ook is het contact met onze accountmanager heel fijn. We hebben een appgroep. Dat is een stuk sneller en persoonlijker.” Tommy: “Ik ben vooral blij met de risicobeperking. Payrolling kost geld, maar net als een verzekering hoop je het nooit nodig te hebben en als er iets mis gaat ben je blij dat je verzekerd bent. Als één medewerker langdurig ziek wordt, heb je het er al uit.”

Favoriete pizza

En tot slot de hamvraag: wat zijn de favoriete pizza’s van de heren? “De creamy bacon”, antwoordt Tommy. En Jesper: “Mijn favoriete pizza is de hot & spicy met bacon.”

Benieuwd hoe jij jouw personeelszaken uniform regelt?

In ons gratis whitepaper geven we antwoord op de 12 meest prangende vragen van franchisers over hoe ze hun personeelszaken uniform regelen. Download deze gratis whitepaper en ontdek hoe een krachtig en uniform personeelsbeleid bijdraagt aan het succes van jouw formule. Hoe regel je personeelszaken uniform?| Whitepaper | Please

Artikel delen