Kan buitenlands personeel het tekort in de horeca oplossen?

Gepubliceerd op: 19 maart 2025

Kan buitenlands personeel het tekort in de horeca oplossen?

Ruim 70% van de horecaondernemers kampt nog altijd met een personeelstekort. Voor 40% van hen is dit zelfs de grootste belemmering in de bedrijfsvoering. Het leidt tot een verhoogde werkdruk, burn-outklachten en vaak ook tot een lagere servicegraad. Buitenlands personeel aantrekken kan een oplossing zijn.

 

Koudwatervrees?

‘Buitenlands personeel? Dat lijkt me veel gedoe’, is een veelgehoorde reactie. Inderdaad kom je voor wat uitdagingen te staan: taal- en cultuurbarrières en huisvesting, maar de voordelen van het aantrekken van buitenlands personeel wegen vaak op tegen de nadelen. Ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet het als een aantrekkelijke oplossing voor het aanhoudende personeelstekort.

Voor werknemers uit de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland heb je namelijk geen werkvergunning nodig omdat zij vrije toegang hebben tot de Nederlandse arbeidsmarkt. EER-werknemers hoeven alleen een BSN-nummer aan te vragen als ze langer dan vier maanden blijven. Dit maakt het proces van werving en selectie eenvoudiger.

'Voordelen wegen op tegen nadelen'

Zo begin je!

Maak gebruik van gespecialiseerde vacatureplatforms, zoals hotelprofessionals.nl. Dit platform, dat zich richt op de hotelbranche, zag in de afgelopen zes maanden het aantal bezoekers met 11,4% toenemen, met een opvallende stijging onder niet-Nederlands sprekende sollicitanten van maar liefst 106%. Of steek je licht op bij internationaal georiënteerde jobboards zoals EURES, dat zich specifiek richt op Europese arbeidsbemiddeling. Verder zijn er gespecialiseerde wervingsbureaus met een uitgebreid netwerk en kennis van de internationale arbeidsmarkt.

Enkele voorbeelden van bureaus die zich richten op internationaal horecapersoneel zijn:

  • Work Supply (Portugal)
  • FlexEuropeJobs Outsorcing (Portugal)
  • Unilife Gate (Polen)
  • Tribe (Spanje)
  • GP-Connect (Europa)

Let op: werk alleen samen met bureaus die lid zijn van erkende brancheorganisaties zoals ABU of NBBU. Dit biedt extra zekerheid over de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun diensten.

Werven via sociale media

Sociale media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn spelen een cruciale rol bij het werven van buitenlands personeel. Hier kun je vrij eenvoudig jouw vacature(s) onder de aandacht brengen van potentiële kandidaten.

Tips voor een effectieve socialmediastrategie:

  • Zorg voor een consistente aanwezigheid op kanalen waar de doelgroep actief is
  • Pas de content aan het specifieke platform en de doelgroep aan
  • Onderzoek welke socialmediakanalen populair zijn in de landen waar je wilt werven
  • Overweeg het gebruik van betaalde campagnes om het bereik te vergroten

Financieel aantrekkelijk: de 30%-regeling

Waar kan ik wonen en wat ga ik verdienen? Het zijn logische vragen, waar je als ondernemer duidelijk over moet zijn. Dit geeft buitenlandse werknemers immers zekerheid, vooral omdat ze naar een ander land verhuizen voor werk. Zorg voor duidelijke communicatie over werktijden, salarissen, toeslagen en de mogelijkheden voor huisvesting. Dit voorkomt misverstanden en helpt bij het aantrekken én behouden van talent.

Buitenlandse werknemers kunnen onder de Nederlandse 30%-regeling vallen; een belastingvoordeel dat aantrekkelijk is voor zowel werkgevers als werknemers. Het maakt je vacatures extra aantrekkelijk én kan je een mooi financieel voordeel opleveren. Even sparren met een juridisch adviseur hierover is natuurlijk slim.

*De tekst gaat verder onder de foto

Buitenlands personeel - Inzet

Bied taaltrainingen aan

De taal hoeft geen barrière te zijn. Veel internationale werknemers spreken al Engels, en met een gerichte taalcursus voor horeca- Nederlands maken ze snel grote sprongen. Je kunt ze verder praktische oefeningen bieden voor luister- en spreekvaardigheid en cursussen met aandacht voor klantenservice en communicatie. Je kunt buitenlands personeel ook helpen bij een goede integratie, door ze bijvoorbeeld te leren over de Nederlandse cultuur en gewoonten, informatie te geven over de lokale horeca-etiquette en mentorprogramma’s op te zetten om nieuwe medewerkers door ervaren collega’s te laten begeleiden.

Een hecht team is goud waard in de horeca. Bedenk dat je internationale werknemers vaak zonder sociaal netwerk hier komen. Regelmatige teamactiviteiten, of het nu een gezamenlijk diner is of een sportieve uitdaging, helpen enorm bij het creëren van een team waarin iedereen zich thuis voelt.

Alert blijven en bijsturen

De eerste werkdag is pas het begin. Blijf in gesprek met je nieuwe teamleden: hoe gaat het, waar lopen ze tegenaan, wat kan beter? Door alert te blijven en bij te sturen waar nodig, zorg je dat ze niet alleen blijven, maar ook groeien in hun rol.

Artikel delen