Vegan Burger Brothers start met virtueel franchisen
Al eens gehoord van virtueel franchisen? Rens Bekkers en Paul van Wijngaarden zoeken de komende twee jaar vijftig franchisers voor Vegan Burger Brothers, hun succesvolle restaurant dat alleen online zichtbaar is. “Als je één werkbank over hebt, valt er al een goede winst te verdienen.”
Kunnen jullie iets vertellen over jullie bedrijf?
”We hebben met Bright Kitchen al vier jaar een businessmodel voor delivery only. Bright Kitchen bestaat uit zeven delivery only-restaurants, die zijn dus alleen online zichtbaar. We hebben twee dark kitchens in het centrum van Amsterdam. Het succesvolste merk van Bright Kitchen is Vegan Burger Brothers (VBB). Bekend is The Royal Melt, de vegetarische signature burger. Veel restaurants hebben de grote bezorgdiensten als noodzakelijk kwaad omarmd tijdens de horecasluitingen. Wij niet.”
Wat is jullie plan?
”Wij willen onze kennis en ons merk gaan delen met andere horecaondernemers. We willen bewijzen dat er wel degelijk goede marges verdiend worden met bezorgdiensten, ook buiten Amsterdam. In Eindhoven hebben we dit reeds getest en binnen twee maanden een recordomzet neergezet.”
Hoe willen jullie Vegan Burger Brothers gaan delen met andere ondernemers?
”In plaats van zelf nieuwe (dure) locaties openen, geloven wij dat de toekomst ligt in de virtuele franchisekeuken. Oftewel, samenwerken met horecapartners die de burgers kunnen bereiden in hun eigen keuken, afgeven aan bezorgdiensten en willen meeliften op de marketing, inkoop en technologie van Bright Kitchen. Het idee is dat je veel efficiënter gebruik kan maken van bestaande keukenruimte en personeel. Als je één werkbank over hebt, valt er al een goede winst te verdienen.”
Zijn er nog meer voordelen voor franchisenemers?
“Er is geen risico op kannibalisatie van eigen klanten. Wij hoeven niet zichtbaar te zijn in de zaak of op de gevel. De riders mogen ook via een zij- of achteringang de orders oppikken. Nietsvermoedend kan de vegan burger dan straks uit de keuken rollen van een restaurant, snackbar, lunchroom, hotel of tankstation om de hoek.”
Wat heeft een horecaondernemer nodig voor deze franchise-constructie?
“Om te starten heeft men een keuken met één vrije werkbank, 500L koel en vriezer ruimte, en één dedicated vegan frituurmand nodig. Wij installeren een tablet en printer waarop alle orders binnenkomen en een smart oven waarmee de burgers telkens op dezelfde manier bereid kunnen worden. Verder verzorgen wij de marketing campagnes en zichtbaarheid op alle online platforms en trainen we onze partners uitvoerig. We benaderen de operatie erna echt als een e-commerce onderneming en geven de partner wekelijks inzicht in onze data dashboards en tips om orders te verhogen.”
Wat zijn de kosten?
”Naast een franchise en marketing fee over de omzet gelden er eenmalige opstartkosten van 5000 euro waarmee het team aan de slag gaat om de franchisenemer zo snel mogelijk up-and-running te krijgen. De opstartkosten en fees zijn relatief laag aangezien we gebruik maken van bestaande capaciteit en we focussen op een goede marge die overblijft voor de partner. Essentieel is wel dat de locatie een goede delivery-range heeft en volgens onze standaarden wilt werken”.
Wat voor soort horecaondernemers zoeken jullie?
”Bright Kitchen is op zoek naar franchise partners die niet alleen tijdens de lockdown capaciteit over hebben maar ook op lange termijn willen inzetten op een hogere efficiëntie van de keuken. Vooral tussen 17.00 en 21.00 uur wanneer de meeste orders binnen komen. Wij zijn echt op zoek naar langdurige samenwerkingen, lockdown of geen lockdown. Daarmee willen we hoog inzetten op standaardisatie en de processen zo simpel mogelijk maken met behulp van technologie.”
Jullie focussen je alleen op vegan. Waarom is vegan zo interessant?
“Plantbased eten groeit met 10% per jaar en we staan nog maar aan het begin. De producenten van vegan producten blijven innoveren waardoor wij ook meer speelruimte krijgen. Veel mensen weten nog niet hoe goed sommige vegan vervangers zijn geworden in de afgelopen jaren. Niet alleen de burger maar ook de vegan kaas van Violife en ei-vrije mayonaisse van Remia die we gebruiken. We zien bijvoorbeeld dat 60% van onze klanten vleeseters zijn. Dat is een mooie impact die we dagelijks maken en bewijs dat de smaak inmiddels goed zit. Heel Nederland kennis laten maken met plantbased burgers, binnen 25 minuten bezorgd, dat is het doel.”
Jullie hebben heel veel getest om jullie producten bezorgklaar te maken.
“De vegan bezorg markt is nog tamelijk jong, waar pizza’s al een lange tijd gevalideerd zijn als goed product om te vervoeren waren onze hamburgers dat nog niet. Er zijn dan ook veel obstakels overwonnen en aanpassingen gedaan. Alle inzichten krijgen wij op basis van data en nieuwe experimenten, waarna alles weer geoptimaliseerd wordt voor bezorging, kwaliteit en marge. Vegan Burger Brothers is het resultaat na bijna 30 verschillende virtuele restaurants te hebben getest. De franchisenemer krijgt al deze opgebouwde know-how panklaar aangeleverd.”
Over Rens Bekkers
Heeft leidinggevende posities vervuld bij verschillende disruptieve tech bedrijven en online marktplaatsen. Hierna is hij samen met Paul van Wijngaarden gestart met Bright Kitchen. Bekkers is verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing en het gezicht van Bright Kitchen en Vegan burger brothers. Ook is hij kok geweest bij verschillende restaurants.
Over Paul van Wijngaarden
Schaalbaarheid is het sleutelwoord in Van Wijngaardens ervaring bij meerdere organisaties. Hij was een vroege Uber-medewerker in Europa en heeft veel ervaring rondom de internationale uitbreiding van o.a. Uber Eats. Bovendien is hij een zelf uitgeroepen foodie.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen