Veilig ontbijten: nieuw leven in buffet
Betekent corona het einde van het ontbijtbuffet? Erwin van der Graaf, directeur bij de Nederlandse tak van Accor Hotels, zegt van niet. “Een uitdaging, maar nieuwe technieken bieden uitkomst.”
Accor Hotels past ontbijtconcept aan
Bij veel Accor Hotels hebben de rosbief en ham op het plateau plaatsgemaakt voor éénpersoons verpakte vleeswaren en is de grote schaal yoghurt vervangen door weckpotjes met fruit en granola. “Het assortiment is nauwelijks veranderd. De manier waarop we het aanreiken wel”, vertelt Erwin van der Graaf. Hij zwaait de scepter over de Nederlandse tak van de internationale hotelketen Accor Hotels. Het beursgenoteerde bedrijf telt in ons land 52 hotels, goed voor zo’n 8.600 kamers. De hotels zijn verdeeld over elf verschillende brands in het luxe (o.a. Sofitel Legend), midscale (o.a. Mercure en Novotel) en economy segment (o.a. ibis en ibis Budget).
Nieuw leven
Toen in maart de coronacrisis zich aandiende, moest een ontbijtconcept gevonden voor de twintig procent van de locaties die nog open was. Naast de roomservice werden twee coronaproof ontbijtconcepten ontwikkeld: een takeawaybreakfastbox en een voorbereid ontbijtplateau. Afhankelijk van het hotelmerk bevatte het luxe of eenvoudige items. Maar: het buffet werd gemist en het ontbijtbuffet werd nieuw leven ingeblazen, met de nodige hygiëneprotocollen. “In het luxesegment bieden we ook table service, maar het buffet blijft toch het meest gewaardeerd. Het is gevarieerd en handig als je snel of juist uitgebreid wilt ontbijten”, aldus Van der Graaf.
Geen rijen meer
Ook duurzaamheid staat op het wensenlijstje van veel gasten. Een uitdaging: “Door de monopacks die nu om de koude buffetitems gaan, groeit ons plasticgebruik helaas weer.” Ook voedselverspilling is een issue, al hebben ze daar bij Accor iets op gevonden: “We gebruiken systemen die met artificial intelligence overgebleven voedsel wegen en kwalificeren. Zo kunnen we meer sturen op inkoop en portiegrootte”, aldus Van der Graaf. Een andere vorm van digitalisering van het hotelontbijt is de app, die sinds de coronacrisis voor het reserveren van een tijdsslot wordt gebruikt om rijen te voorkomen. En om gasten meer inzicht te geven in de ecologische voetafdruk van hun ontbijt ontwikkelen we met diverse instellingen een CO2-calculator. Die meet de impact van een gebakken ei met bacon.”
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen