Corona: versnelde digitalisering in horeca
Door de coronacrisis heeft de digitaliseringstrend in de horeca een enorme boost gekregen, signaleert Marvin van Dongen. Hij is CEO van Horeko, dat zich richt op software-oplossingen voor de horeca. Toen hij in 2009 begon met het aanbieden daarvan, voelde het alsof hij het ‘evangelie’ verkondigde. Inmiddels is de horeca overstag. Van Dongen: “Wij hebben een pleister voor de pijn tijdens en na de lockdown.”
Tekst: Bianca Roemaat
Horeko: "Lockdown zorgt voor wake up-call"
Nu in de tweede lockdown van dit jaar ligt het voorjaar van 2020 nog vers in het geheugen van Marvin van Dongen, oprichter en CEO van Horeko in Amersfoort. “Door de coronacrisis en de lockdown die daarop volgde, heeft de horeca een wake up-call en realitycheck gehad. Opeens was niets meer vanzelfsprekend. Er was angst, verwarring, wanhoop en onzekerheid. Tegelijkertijd moesten ondernemers handelen: er was crisismanagement nodig”, blikt Van Dongen terug.
Klaar zijn als je weer opent
In plaats van vliegen en rennen in hun zaak, werden ondernemers letterlijk met hun neus op de feiten én cijfers gedrukt. “Horecaondernemers hebben nog nooit zoveel tijd op kantoor doorgebracht als toen. We hebben onze klanten meteen geadviseerd: gebruik deze tijd goed om klaar te zijn als je straks opengaat. Ga aan de slag met onze systemen. Dat adviseren we nu in de nieuwe lockdown weer. Je moet als ondernemer doorpakken”, vindt Marvin.
Hoe doe je dat?
“Als er één ding zeker is in deze coronatijd, dan is het dat je omzet niet zo snel meer wordt wat het was. Daarom moet je kijken naar je rendement. Veel ondernemers gingen direct hun kosten drukken. Bijvoorbeeld door afscheid te nemen van tijdelijke werknemers en oproepkrachten of door naar de inkoop te kijken. Daarnaast werd het bezorgen een enorme hype. Een aantal bedrijven is daar gedurende de zomer mee gestopt, omdat het alleen kostendekkend was, maar we zien dat ze het nu weer oppakken. ”
Wat hebben jullie ondernomen?
“Tot 1 juni hebben we onze salesactiviteiten even op een lager pitje gezet. We zijn de workshops die we om de zes weken organiseerden bij ons op het kantoor in Amersfoort - ons Horeko College -digitaal gaan aanbieden als webinars. Dat waren we al langer van plan en het blijkt prima te werken om zo kennis te delen. Deze 2e lockdown bieden we elke dag kosteloos 1 – op 1 sessies aan voor onze klanten.”
Hebben jullie nog aanpassingen in jullie systemen gedaan?
“Als Horeko willen we relevant zijn voor onze klanten en daarom hebben we ingespeeld op de nieuwe actualiteit met onze softwaresystemen. Omdat veel horecabedrijven voorraad moesten weggooien door de lockdown, hebben we in ons keukenmanagementsysteem bij de afvalregistratie een schadepost ‘corona’ aangemaakt. Zo is meteen inzichtelijk hoeveel die kosten bedragen.”
Jullie hebben een corona triage-tool gelanceerd?
“Aan ons bestaande kloksysteem voor personeel is een triage-optie toegevoegd. Medewerkers kunnen bij het inklokken vragen beantwoorden of ze voldoen aan de gezondheidscriteria. Dit was de nieuwe norm vanuit de overheid rond heropening 1 juni. Het is voor veel ondernemers een administratief ‘drama’. Door ons bestaande systeem hierop aan te passen, bewegen we mee met de nieuwe situatie en helpen we de ondernemers. Zo hebben we inmiddels ook een categorie ‘corona’ toegevoegd bij het registreren van het ziekteverzuim in ons personeelsmanagementsysteem.”
In de zomer lanceerden jullie in water oplosbare labels?
“Dat is een innovatie voor Kitchen Manager, ons keukenmanagementsysteem. We waren er al een tijd mee bezig. Het heeft niet zozeer met corona en meer rendement te maken, maar het past wel in ons streven om het werk van onze klanten aangenaam te maken. Ze hoeven nu geen houdbaarheidslabels te pulken van bakjes voordat deze de spoelmachine in gaan. Gemakkelijk én hygiënisch.”
Hoe waren de reacties van klanten?
“Positief. We zijn weinig klanten kwijtgeraakt in deze crisistijd. We hebben de lakmoesproef goed doorstaan en hebben laten zien dat we relevant zijn voor onze klanten, ook in crisistijd. Onze software-oplossingen voor de horeca zijn geen optioneel luxeproduct. ”
Hoe bedoel je dat?
“Toen ik als IT-er in 2009 begon met het maken, verkopen en installeren van softwaresystemen en rendementsoplossingen voor de horeca, voelde het vooral in de beginjaren alsof ik het evangelie aan het verkondigen was. Veel ondernemers werkten met Excel-bestanden of calculeerden überhaupt niet. Mijn boodschap was dat ze een softwaresysteem nodig hadden. In die tijd was de financiële crisis uit 2008 een pijnpunt voor de horeca. Horeko was en is eigenlijk als een soort pleister waarmee je de pijn van zo’n crisis kunt bestrijden. Momenteel zitten we weer in zo’n zelfde fase dat bedrijven meer rendement nodig hebben. Maar nu hoeven we niet meer te roepen: ‘Hallo, we hebben een pleister voor jullie’. Ondernemers weten ons al te vinden.”
Hoe komt dat?
“Je ziet dat de digitaliseringstrend die al ingezet was, versneld is door de coronacrisis. Ondernemers hadden meer tijd om zich te oriënteren op systemen tijdens de lockdown en zochten naar oplossingen. Ze kijken nu op een andere manier naar hun bedrijf en naar de knoppen waar ze aan kunnen draaien in deze tijden; zoals inkoop en personeelsmanagement. En er is een nieuwe, jonge ‘Google’-generatie die veel bedrijfsmatiger onderneemt in de horeca. Die willen bijvoorbeeld zelf dingen testen. Daarom bieden we nieuwe klanten een proefperiode in een demo-omgeving aan. Uiteraard geven we daarnaast nog steeds trainingen en advies op maat. Persoonlijke aandacht is belangrijk. We helpen klanten meteen als ze vragen hebben.”
Kunnen jullie klanten meedenken?
“Ja. We hebben een helpdesk- en een ideeënportal. We staan open voor ideeën. Als techneut wil ik graag tien stappen vooruit denken en zou ik graag een knopje toevoegen als bestaande klanten daar om vragen. Maar het is complexer dan het lijkt: je moet voor handelingen uit de praktijk een vertaalslag naar software maken en dat is technisch niet altijd mogelijk. Het moet bovendien voor iedereen te volgen zijn, ook voor nieuwe klanten die nog niet alle knopjes kennen. Dus moeten we soms ‘Nee’ verkopen om die balans te bewaken. We streven er wel naar om de branche een stap voor te zijn.”
Hoe kom jij aan die kennis van de horeca?
“Eigenlijk heb ik nul horeca-ervaring. Ik kan niet koken of een dienblad wegbrengen naar een tafel. Dus je kunt wel zeggen dat ik niet gehinderd was door enige horecakennis. Als student en IT-er ben ik op mijn studentenkamer met Horeko gestart. Bij mijn eerste horecaklanten heb ik heel veel vragen gesteld: ‘Hoe doe je dit?’ en ‘Waarom doe je het zo?’. Daarbij heb ik weleens ergens tegenaan geschopt en gezegd: ‘Dit zou ik anders doen’. Met mijn frisse blik heb ik bij mijn eerste 150 klanten letterlijk een kijkje in de keuken gehad. Ik zag waar ze tegenaan liepen en ik heb daarop ingespeeld en dat doen we nu nog steeds.”
Sinds vorig jaar ben je (weer) CEO van Horeko?
“Ja, na de beginjaren heeft Horeko een groeifase door gemaakt toen Daan Stoter als commerciële sparringpartner erbij kwam. In 2019 is hij zijn eigen weg gegaan. We hebben een nieuwe investeringspartner, CNBB, en een nieuw managementteam. Ik ben weer CEO en samen gaan we stappen maken om Horeko nog groter te maken.”
Wat zijn jullie ambities?
“We willen verder groeien en de potentie die we hebben, eruit halen. Horeko zit al in Nederland en België. Maar ook de horecabedrijven die hier om de hoek zitten en nog geen klant zijn, wil ik graag bereiken.”
Wat is jouw drijfveer?
“Heb je een idee, haal dan het maximale eruit’. Dat past helemaal bij mij en wat Horeko doet: we maken software-oplossingen die voor de horecabranche heel tastbaar zijn. Als ik uit eten ga, zie ik meteen de kassasystemen die aangesloten zijn op onze systemen. Dat vind ik mooi om te zien. Ik houd van de horeca en de mentaliteit van ‘Niet lullen, maar poetsen’. Dat zie je terug in deze tijd waar ondernemers hun flexibiliteit laten zien. Ik weet zeker dat als deze coronatijd weer voorbij is, de horeca de plek blijft waar we allemaal samenkomen. Dat gaat nooit veranderen.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen