Vooruitstrevende QR-bestelapp van Orderli: 'Meer dan ondersteuning'

orderli

Vooruitstrevende QR-bestelapp van Orderli: 'Meer dan ondersteuning'

Hoe hard de bediening ook werkt; soms is extra ondersteuning nodig. Daarom koos horecamanager Kevin Laanstra voor de QR-bestelapp van Orderli. Na een soepele invoering bij de eerste zaak, volgden al snel de andere.

In één van de oudste panden van Zwolle huist Stadscafé Het Refter. Een begrip in de stad en daarbuiten. “We ontvangen een heel gemêleerd publiek: studenten, bedrijfsborrels, familiefeestjes. In totaal kunnen we zo’n 600 gasten kwijt in onze zaak: twee terrassen, twee verdiepingen en de cocktailbar op zolder,” vertelt algemeen manager Kevin Laanstra. Behalve aan Het Refter geeft hij leiding aan vier horecazaken in Apeldoorn van dezelfde eigenaar, waaronder dagzaak Guusje en biercafé De Graaf van Vlaanderen.

Op de eerste dag na de eerste lockdown kwam Laanstra op het idee om ondersteuning in huis te halen voor de bediening: “Ik zag dat gasten net te lang moesten wachten voordat ze konden bestellen. We keken ernaar uit om hen te ontvangen en zij hadden zin om geld uit te geven. De bediening deed haar best, maar er bleef omzet liggen.”

Pré voor gasten

Laanstra besloot zich te oriënteren op een QR-bestelapp. In zijn zoektocht las hij meerdere positieve recensies over Orderli. Bovendien bood de app toepassingen die Laanstra erg aanspraken. De keuze was dus snel gemaakt. “Orderli had toen als één van de weinige aanbieders de mogelijkheid om gasten niet meteen te laten betalen. En ze hanteren pakketten met vaste tarieven – dat vind ik heel prettig.” Toen de invoering soepel verliep en ook de kassakoppeling geen problemen op bleek te leveren, werden binnen een maand ook twee zaken in Apeldoorn voorzien van het Orderli-bestelsysteem. Laanstra: “De service is écht goed; ongeacht het moment krijg ik altijd meteen een reactie. En Orderli blijft vooruitstrevend. De app heeft bijvoorbeeld sinds kort een koppeling met de app Untappd. In onze zaken ligt een vrij grote focus op bier, dus dat is echt een pré voor gasten. En ze krijgen na hun bestelling een beloning in de vorm van confetti. Lijkt een kleinigheid, maar het vergroot de sfeer. Daar krijgen we veel positieve reacties op.”

'Het doel was om Orderli te gebruiken ter ondersteuning, maar uiteindelijk biedt de app ons veel meer dan dat'

Ook over de up- en crosssellopties is Laanstra enthousiast: “Doeltreffend maar subtiel; gasten krijgen niet bij elke bestelling de vraag of ze bitterballen willen.” Binnenkort wordt dan ook in een derde zaak in Apeldoorn, een Ierse pub, de bestelapp ingevoerd. Laanstra: “Het doel was om Orderli te gebruiken ter ondersteuning, maar uiteindelijk biedt de app ons veel meer dan dat.”

Artikel delen