Menukaart maken horeca: speel in op psychologie van de gast
Hoe zorg je dat je gasten items gaan bestellen waar je de meeste marge op behaalt? Het loont de moeite om aandacht te schenken aan hoe je de kaart opstelt. Speel in op de psychologie van de gast en benut de mogelijkheden om met de juiste vormgeving en woordkeuze aan upselling te doen en daarmee een hogere omzet te behalen. Met onderstaande tips maak jij de ideale menukaart voor de horeca!
Tekst: Bianca Roemaat
1. Alles in één oogopslag
Je herkent het vast wel: een groep mensen strijkt neer in je zaak. Zodra ze elkaar zien, komen de gesprekken op gang. Negen van de tien keer hebben je gasten maar weinig oog voor je kaart en neemt iemand snel een beslissing over de groepsbestelling.
Zorg er daarom voor dat je gast alle items in één oogopslag ziet. Denk daarbij aan een dubbelgevouwen A-4 (A-5 formaat) of een A-4 formaat dat je aan beide zijden laat bedrukken. Bijkomend voordeel van een overzichtelijke kaart: je voorkomt keuzestress bij je gasten.
2. VERMELD ALLERGENEN
Net als op je menukaart, is het aan te raden om een tekst over allergenen op te nemen op je borrelkaart. Een zin is vaak al genoeg. ‘Heb je een allergie? Meld het ons’. Bied je een allergenenkaart aan? Vermeld dit dan. Dit kan ook door middel van een QR-code op je kaart. Er zijn inmiddels apps op de markt waarmee je een digitale allergenenkaart en een bijbehorende QR-code aanmaakt. (Bekijk bijvoorbeeld eens de PS Menu Maker-app)
3. Gebruik rijtjes
Nu je weet wat er op je borrelkaart moet komen, deel je de items in groepjes in. Zoals gefrituurde hapjes, nachos, borrelplanken, kaas, worst, bier, wijn, cocktails enzovoort. Maak hiervan rijtjes. Plaats niet meer dan zes producten in zo’n rijtje. Zet wat je het liefst wilt verkopen (met de meeste marge), boven of onderaan. Uit onderzoek blijkt dat mensen dit het vaakst kiezen.
4. Kies de juiste plek
Waar zet ik welk rijtje neer? Maak gebruik van de juiste plek. Menukaartonderzoekers hebben ontdekt dat mensen op een bepaalde manier naar de kaart kijken. Hun ogen gaan van het midden naar rechtsboven en dan naar linksboven. Zorg dat je dit ‘kijkvlak’ benut voor de gerechten van je borrelkaart die je graag wilt verkopen. Denk bijvoorbeeld aan je winnaars.
Zien doet verkopen
Als je een bestelling hebt met een borrelplank of cocktails, loop dan hiermee op ooghoogte langs de gasten in je zaak. Kies stiekem een iets langere weg naar de tafel van bestemming zodat zoveel mogelijk gasten dit zien want dan krijgen ze er vaak ook zin in.
5. Gebruik vormgeving
Daarnaast kun je een of twee kaders inzetten om bijvoorbeeld je slaper aan te prijzen. Of zet hier een wijn-bier-spijsadvies of een combideal in: een aanbod van bijvoorbeeld een borrelplank met bijpassend speciaalbier of wijn. Zo stimuleer je de bijverkoop. Naast een kader helpt kleur in de opmaak. Rood en blauw stimuleren de eetlust en zijn daarmee een goede kleurkeuze voor je kaart. Doseer wel het gebruik van kleuren, kaders en andere vormgevingstools zoals iconen en illustraties. Zorg dat de tekst leesbaar blijft en kies voor een aantrekkelijk en gangbaar lettertype. Denk bijvoorbeeld aan Arial. Gebruik niet meer dan twee verschillende lettertypes.
6. GEBRUIK GEEN EUROTEKEN
Het is inmiddels bij steeds meer horecaondernemers bekend dat je geen euroteken op je kaart gebruikt. Het scheelt 10% omzet als je dit teken achterwege laat. Uit onderzoek blijkt dat mensen letterlijk een pijnprikkel ervaren als ze die € steeds zien staan. Je wilt je gast geen pijn doen, maar ze juist lekker ontspannen laten borrelen.
7. SCHRIJF IN HELDERE TAAL
En dan de tekst. Voorkom taalfouten en vermijd jargon. Schrijf de gerechten op zoals je ze ook aan tafel verkoopt; gebruik je eigen woorden. Bied een kaart in een andere taal aan als je veel internationale gasten over de vloer hebt.
Links: menukaart van Indian Restaurant, gemaakt door Mooze.
8. VOEG WAARDE TOE
Bij het omschrijven van je aanbod, helpt het om extra woorden toe te voegen. Dat klinkt niet alleen smakelijker, het prikkelt gasten om te gaan bestellen. Gebruik woorden die iets over de smaak vertellen. Zoals pittige mosterdsaus, hoppige pils of smeuïge smeersels met knettervers brood.
Daarnaast helpt het om nostalgie, lokale leveranciers of beleving toe te voegen. Zo vertel je meer over je product en laat je zien wat bijzonder is aan jouw borrelhappen en drankjes. Zoals ‘bruisende huisgemaakte limonade’. In marketingtaal staat dit bekend als storytelling. Vermeld bijvoorbeeld de slager of de kaasboer. Of laat je bedrijfsnaam terugkomen in de omschrijving. Maak het zo meer persoonlijk.
9. Pas menu-engineering toe
Op jouw beurt moet je als horecaondernemer bewuste keuzes maken over wat je op die kaart zet. Pak je in- en verkoopgegevens van vorige kaarten erbij en pas menu-engineering toe. Breng in kaart wat je winnaars, hardlopers, slapers en verliezers zijn. Het liefst wil je van die winnaars (met een hoge verkoop en hoge winstmarge) meer verkopen. Van de verliezers (lage verkoop en lage marge) neem je afscheid. De slapers (met een hoge marge) moet je wakker schudden, bijvoorbeeld door ze aan te prijzen op de kaart of via een krijtbord.
ICOONTJES VOOR VEGA(N)
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen