promotioneel
Dit vinden klanten het belangrijkst als het gaat om duurzaamheid bij take-away
Dit vinden klanten het belangrijkst als het gaat om duurzaamheid bij take-away
Online bezorg- en afhaalbestellingen blijven toenemen in onze digital-first, vaak remote wereld. Uit onderzoek onder 7.000 consumenten kwam naar voren dat de duurzaamheidsinspanningen van restaurants steeds belangrijker worden voor consumenten. Lees hier wat klanten het belangrijkst vinden als het gaat om duurzaamheid en wat restaurants dus top of mind moeten hebben.
Tekst: Zhong Xu
Onderzoeksbureau Censuswide voerde in opdracht van Deliverect een enquête uit onder 7.000 consumenten wereldwijd over de wensen van consumenten met betrekking tot duurzaamheid. De onderstaande vier bevindingen vertellen (afhaal) restaurants hoe ze de duurzaamheid van hun leveringen kunnen verbeteren, zodat zij het aantrekkelijker maken voor de consument en hun winst verhogen.
1: Bied duurzame opties
Uit het onderzoek kwam naar voren dat 65% van de respondenten zegt dat gezond en duurzaam eten duurder is. Interessant is dat bijna de helft (43%) bereid is meer te betalen voor afhaalmaaltijden in restaurants met zichtbare duurzaamheidspraktijken. Nog eens 47% zou zelfs overwegen om zijn menukeuze te veranderen om duurzamer te zijn.
2: Wees transparant in je duurzaamheidsprocessen
Communiceer met je gasten. Ze willen immers horen hoe je een steentje bijdraagt om duurzaam te blijven. Uit het onderzoek bleek het volgende:
-
Meer dan de helft (56%) zou graag willen dat (afhaal)restaurants beter laten zien hoe ze werken aan duurzamere bezorgingen
- 66% vindt het belangrijk dat restaurants open zijn over hun praktijken om voedselverspilling te beperken
3: Vermijd overmatige voedselverspilling
De voedselverspillingsindex van het VN-milieuprogramma meldt dat er elk jaar meer dan 900 miljoen ton voedsel wordt weggegooid. Uit het onderzoek bleek dat 67% van de consumenten meestal grotere porties krijgen dan nodig is. Meer dan de helft (51%) zegt dat het zien van grote hoeveelheden voedselverspilling hen frustreert en hen ervan weerhoudt om opnieuw bij het desbetreffende restaurant te bestellen.
4: Wees bewust van duurzame verpakkingen
Er zijn enorm veel verpakkingsopties, maar één ding is zeker: consumenten zijn op zoek naar restaurants die duurzame materialen gebruiken. Dit heeft zelfs invloed op waar ze bestellen, wat de enquête goed weergeeft. Meer dan de helft (56%) zou de voorkeur geven aan een restaurant dat milieuvriendelijke verpakkingen gebruikt. En 63% vindt duurzame verpakkingen (plantaardig/niet-plastic/composteerbaar) belangrijk.
Wat betekent dit voor mij?
Probeer het onderstaande eens uit om jouw succes te vergroten en je klantenbestand uit te breiden:
-
Stroomlijn je bestelproces om klanten duurzamere opties te bieden: Kijk bij duurzame stappen, zoals het vernieuwen van menu's en het verkorten van de levertijden, naar moderne technologie om je operational efficiency te verbeteren. Deliverect automatiseert uw online bestellingen voor snellere processen en betere levertijden en menubeheer.
-
Transparant zijn: Beoordeel opnieuw met welke producenten je samenwerkt of doneer een deel van de omzet aan duurzaamheidsorganisaties en deel deze initiatieven met uw klanten. 54% van de consumenten zegt graag de meest milieuvriendelijke opties te zien in een afhaal-/bezorg-app van een restaurant.
-
Voedselverspilling tegengaan: Ga zo attent mogelijk om met resten (doneer ze bijvoorbeeld aan een voedselbank). Het geïntegreerde systeem van Deliverect zorgt voor 100% nauwkeurigheid bij online leveringen, wat helpt om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook om je voorraden te beheren en geld te besparen op foutieve bestellingen.
-
Milieuvriendelijke verpakking upgraden: Kies als uitgangspunt de milieubewuste materialen. Er zijn creatieve manieren om de planeet te helpen, zoals zaadpapierverpakkingen, en beperk het gebruik van bestek en servetten bij bestellingen.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen