Nog even wachten en dan gaat het terrasseizoen van start. De tijd waarin bitterballen en andere snacks als warme broodjes over de toonbank gaan. Ondernemers die écht willen uitpakken met de borrelkaart, kunnen een andere aanpak overwegen. Namelijk snacks per stuk verkopen. Daar kleven grote voordelen aan volgens ondernemers Gijs Eskes (Brasserie Loud in Dongen) en Pim Hamburg (Bos & Co in Oosterhout). "Gasten zijn laaiend enthousiast."
Foto's van Bos & Co: Pim Ras (gemaakt voor Van Geloven)
In de bosrijke omgeving in Oosterhout openden Pim Hamburg en zijn compagnon Bos & Co. De zaak is een ideale uitvalsbasis voor dagjesmensen die het bosgebied bezoeken en willen borrelen. De borrelkaart is dan ook zeer uitgebreid én de bitterballen zijn per stuk te bestellen voor 1,15 euro, vertelt Hamburg. Dat laatste bleek een goed en vooral slim idee.
Hamburg: “We zien opvallend vaak dat mensen daardoor andere borrelgerechten van de kaart nog aanvullen met losse bitterballen. Hierdoor stellen ze als het ware hun eigen borrelplank samen. Als ze de bitterballen bijvoorbeeld in porties van acht zouden moeten bestellen, bestellen ze daar waarschijnlijk niets extra’s meer bij: dat is vaak al teveel.” Doordat gasten de bestelde hapjes aanvullen met losse bitterballen, worden er meer bitterballen verkocht én levert dit dus meer winst op.
Niet alleen de extra omzet is mooi meegenomen: gasten zijn ook erg enthousiast over het snacks-per-stuk-concept. “Je laat zien dat je met ze meedenkt”, vertelt Gijs Eskes, eigenaar van Brasserie LOUD in Dongen. Hun terras is het hele jaar door open en tijdens het borrelmoment is het dan ook hartstikke druk. Vaak komen de gasten in groepjes van oneven aantallen. Zodra deze groepen alleen een vast aantal snacks kunnen bestellen, is dat te weinig of blijven er hapjes over. “Zonde, want de bitterballen en veel andere snacks zitten in dezelfde doos. Het maakt dan niet uit hoeveel je er in de frituur gooit. We willen het toegankelijk houden voor onze gasten”, vertelt Eskes. Hij rekent voor elke (vegetarische) bitterbal 1 euro.
Eskes: “We willen de gasten tijdens het borrelmoment laten genieten van veel verschillende soorten hapjes. Een shared dining dus, maar dan met snacks. Op deze manier stimuleren we om veel verschillende soorten hapjes te bestellen.” Verder geeft de ondernemer aan dat ze ook minder eten weggooien. "Vaak durven gasten in groepen niet de laatste bitterbal te pakken. Die moeten we dan vaak weggooien. Door bitterballen en andere snacks per stuk te verkopen, gaan we food waste tegen."