De aankondiging van de komst van burgerrestaurant Le Smash in Maastricht, deed in de Limburgse provinciehoofdstad heel wat stof opwaaien. Met name de locatie, midden in de idyllische en bourgondische Koestraat, zorgde voor gefronste wenkbrauwen. De opening van Le Smash roept tevens een belangrijke vraag op: wat maakt Maastricht zo aantrekkelijk voor horecaketens – en waarom houden de meeste ketens het niet lang vol?
Tekst: Demy Janssen
Hoofdfoto: Koestraat in Limburg
Burgerzaak Le Smash – opgericht door Graeme Koopman en de Limburger Bram Smit – is uitgegroeid tot een ware hit in hartje Amsterdam. De keuze is met slechts vier hamburgers en drie sides beperkt. Toch staat er dag in dag uit en elk moment van de dag een lange rij voor de deur. De clientèle bestaat behalve uit locals, voor een groot deel uit foodies en influencers die speciaal naar de hoofdstad komen om de smashburgers te proeven. De reviews liegen er dan ook niet om; een enkele uitzondering daargelaten zijn de ruim zevenhonderd critici op Google laaiend enthousiast.