Bono, Richard Gere, Robert Redford. Weinig mensen weten dat ze naast hun carrière als muzikant of filmster ook hotelier zijn. Behoorlijk wat internationale beroemdheden hebben hun spaarcenten in hotels gestoken. Een nieuwe ontwikkeling is dat de sterren een samenwerking aangaan met een hotelketen om een nieuw merk te bouwen, zoals acteur Robert De Niro en voetballer Lionel Messi. Wat zit er achter deze groeiende interesse van celebrities in de hotelwereld?
Tekst: Vincent van Dijk
Foto's: o.a. Matthew Taylor-Gross
Hoofdfoto: Het Nobu hotel in Marrakech van mede-eigenaar Robert De Niro
Veel beroemdheden maken al jaren naam met luxe lifestyleproducten, zoals Jay-Z met champagne, Beyoncé met een haarverzorgingsmerk en, dichter bij huis, Anky van Grunsven met haar paardrijkledingmerk. Zo verdienen ze geld met hun bekendheid en bereik, ook op een moment dat de inkomsten uit optredens of sportactiviteiten opdrogen. Tegelijkertijd is het ook een verlengstuk van hun eigen personality. Voor celebrities die in willen zetten op personal branding, biedt de hotelwereld nog een veel interessantere kans.