Waarom openen meer Nederlandse ondernemers een restaurant op Curaçao?

The Lemon Tree, Mondi en George

Waarom openen meer Nederlandse ondernemers een restaurant op Curaçao?

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om uit te breiden naar het buitenland, waarbij Curaçao opvallend populair is. Zo opende Mondi onlangs de Mondi Beach Club in Willemstad. De Amsterdamse horecagroep George kondigde aan dat zij eveneens een nieuwe vestiging op het Caribische eiland gaan openen. Daarnaast opende The Lemon Tree, gevestigd in Deventer, een zaak op Curaçao.

Tekst: Madelief de Weerd
Hoofdfoto v.l.n.r.: The Lemon Tree, Mondi en George

Waarom?

Waarom ze dit doen, heeft voor elke ondernemer een andere reden. Het concept van Mondi draait bijvoorbeeld om de Caribische keuken. Mede-eigenaar Kiana Cova legt uit: “Mondi komt op Curaçao helemaal tot zijn recht. De beachclub past bovendien perfect bij de buurt."

Valentijn Bergers, eigenaar van The Lemon Tree, werkte vroeger als chef-kok op het eiland. Hij heeft reuma, en het warme weer zorgde ervoor dat hij hier geen last meer van had. Uiteindelijk keerde hij terug naar Nederland en opende The Lemon Tree in Deventer. Toch begon het steeds meer te kriebelen om te ondernemen op Curaçao. De nieuwe vestiging opende hij samen met compagnon Kiki van der Reijken. “Ik miste het eiland. Iedereen is er altijd vrolijk en ik houd van de Antilliaanse mensen en cultuur.”

Wessel Kuipers, managing director van de UMH Group waar George onder valt, noemt de economische ontwikkelingen op het eiland als reden: “Er openen veel grote hotels en ketens, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan om hier succesvol te ondernemen. Daarnaast zien we de nieuwe zaak als een kans om onze werknemers extra te belonen die voor een langere tijd op het eiland willen werken.”

*Tekst gaat verder onder de foto's van Mondi (links) en George (rechts).
Mondi Amsterdam Nieuw West-Corendon Hotels-5-min Le Grand George-Amsterdam-5

Curaçao

Zoals Kuipers net al benoemde liet de horecasector op het eiland de afgelopen jaren een grote groei zien. In 2022 nam de toegevoegde waarde van de horeca (het aandeel van de sector in de economie) met 68% toe ten opzichte van 2021. Dit weerspiegelt een sterk herstel na de coronapandemie. In 2023 zette deze groei door met een stijging van 17,7%. Hierdoor is er marktpotentie voor Nederlandse horecaondernemers die hier een nieuwe zaak willen openen. De toeristische sector groeit, en daarmee ook de vraag naar horeca.

'Het avontuur om in het buitenland te ondernemen is vaak de belangrijkste reden'
“Het avontuur om in het buitenland te ondernemen is vaak de belangrijkste reden en dat is helemaal prima. Je hoeft niet alles met de portemonnee te onderbouwen. Maar als het je om schaalvoordelen gaat, dan is het slimmer om in een regio, land of bepaalde stad te blijven,” voegt Stef Driessen, horecaspecialist bij ABN Amro toe.
Artikel delen