promotioneel
Familiebedrijf Warsteiner heeft sinds vorig jaar een samenwerking met het Spaanse familiebedrijf Estrella Galicia, het biermerk dat grote bekendheid verwierf door de Netflixserie La Casa de Papel en het sponsorship met het Ferrari F1 team. Tijdens de F1 in Zandvoort werd het merk op culinaire wijze gepresenteerd aan horecaondernemers die de mediterrane keuken vertegenwoordigen.
Galicië, in noordwest Spanje, is een autonome regio met Santiago de Compostella als hoofdstad. De ster van deze streek is Estrella Galicia, inmiddels het grootse merk van Spanje. De brouwerij werd in 1906 opgericht in La Coruña. In een unieke beachclub setting voorafgaand aan het F1-circus in Zandvoort werden genodigden onlangs getrakteerd op een heerlijke Gallicische avond. Een meet & greet met F1-ster Charles Leclerc was mooi, maar die andere, Galicische, ster was de echte hoofdrolspeler.
*Tekst gaat verder onder de foto
Het Spaanse merk is in feite een Galicisch merk, want de regio is trots op de eigen cultuur en draagt die ook uit. Zo ook de brouwerij, die bijvoorbeeld maar liefst vijftien sommeliers in dienst heeft om overal de combinatie van Galicisch bier en de voortreffelijke Galicische keuken uit te dragen. Horeca die het Estrella Galicia bier gaat schenken, haalt niet zomaar een ‘Spaans’ merk in huis.
Met dit kwaliteitsbier uit Galicië wil Warsteiner Benelux in eerste instantie de restaurants met Mediterrane keuken bedienen, omdat het merk daarbij zeer goed past. Voor marketingmanager Arjan Barten was vooral de trots van iedereen rondom de Hijos de Rivera brouwerij wat hem zo aansprak.
“Hun roots zijn heel erg belangrijk en de wijze waarop ze over de Galicische keuken in combinatie met hun bieren vertellen. Ja, dan word je ter plekke verleid", vertelt Barten.
*Tekst gaat verder onder de foto
De Estrella Galicia beachparty in Zandvoort verliep dan ook langs de culinaire weg onder leiding van een van de sommeliers van de brouwerij. Oorspronkelijke Galicische gerechten werden geserveerd met bieren uit het portfolio van de brouwerij. Barten is onder de indruk van de enorme kennis die ze bij de brouwerij hebben van bier en van eten en de combinatie van die twee.
Beer Culture Sommelier Veronica Biondi presenteerde de Estrella Galicia 0.0 bij Spaanse kaas en charcuterie. Daarna was het de beurt aan het bier dat in Nederland inmiddels wordt getapt bij meerdere mediterrane restaurants: Estrella Galicia Especial. Het goudkleurig en met 5,5% alcohol net iets zwaarder bier dan de pilseners die we in Nederland gewend zijn werd geserveerd bij octopus op Galicische wijze.
*Tekst gaat verder onder de foto's
Onder de vlag 1906, het oprichtingsjaar van de brouwerij, presenteert Estrella Galicia verschillende bijzondere bieren. De 1906 Reserva Especial (alc. 6,5% vol.) werd geserveerd bij het streekproduct pur sang, de Jamón Ibérico. Gegrilld op een houtskool barbecue. Het is een Helles Bock met de Duitse aromahoppen Perle en Hallertau.
1906 Black Coupage (alc. 7,2% vol.) is een Dunkel Bock, die nog niet verkrijgbaar is in Nederland, zodat de aanwezigen een primeur hadden. Het is een karakteristiek donker bier met een selectie van vier gebrande mouten en de Amerikaanse bitterhop Nugget en de Tsjechische aromahop Sladek. Bij de geserveerde Manchego Cheescake biedt dit bier met zijn gebrande tonen mooi tegenspel.
*Tekst gaat verder onder de foto
Horecazaken die de bieren van Estrella Galicia gaan tappen kunnen rekenen op uitgebreide ondersteuning vanuit de brouwerij. Zoals het speciale glaswerk, de caňa, en bijvoorbeeld de prachtige porseleinen tapzuil, handgeschilderd met Galicische tekeningen erop. De feestelijke introductie in Zandvoort was om te vieren dat de samenwerking van de twee brouwerijen in Nederland een jaar oud is.
Barten: “Door de samenwerking met Estrella Galicia breiden we ons portfolio uit met wat je zou kunnen zien als een mediterraans speciaal pilsener met daarbij nog een aantal mooie speciaalbieren. Het biedt horecazaken met een mediterrane inslag de mogelijkheid zich óók met bier te onderscheiden.’