In de nieuwe rubriek familiebedrijven spreken we oude én nieuwe generatie horecaondernemers over vernieuwing, het in stand houden van tradities en uitdagingen rondom een overnameproces. Dit keer aan het woord: Wesley Huning, nieuwe generatie eigenaar van familierestaurant Het Noorden van Aalten dat hij samen met zijn vrouw Nita runt. “De grootste uitdaging rondom de overname waren niet mijn ouders, maar de gasten.”
Tekst: Madelief de Weerd
Foto: Nita en Wesley Huning
“Nee, haha! Tot mijn 25ste hield ik steevast vol dat ik nóóit het bedrijf zou overnemen. Hiervoor werkte ik bij een horeca-adviesbureau en mijn vrouw Nita werkte voor HMSHost op Schiphol, een bedrijf dat horeca-exploitanten en -concepten beheert op de luchthaven. Op een gegeven moment dachten we: wij kunnen ook een horecazaak beginnen."
"Toen we op een zondagavond samen een glas wijn dronken op het balkon, kwam het gesprek weer op het starten van een eigen zaak. Nita zei opeens: ‘Waarom nemen we niet Het Noorden over van je ouders?’ Toen we samen met de familie op wintersport gingen, vertelden we het mijn ouders. Het kwam voor hen echt als een verrassing; ze waren diep geraakt.”
“Het overnameproces duurde in totaal acht jaar. Toen we kenbaar hadden gemaakt dat we het bedrijf wilden overnemen, kwamen we in 2015 eerst een tijd meewerken in het bedrijf. In 2019 werden we vennoot en in 2023 waren wij officieel de eigenaren. Zo’n lang overnameproces vergt het nodige aanpassingsvermogen."
"Om alles in goede banen te leiden, hadden we twee adviseurs ingeschakeld. Die adviseerden ons niet alleen op zakelijk gebied, maar ook privé. Zo was het bijvoorbeeld goed om eens in de zoveel tijd een spelletjesavond met elkaar te doen. Klinkt misschien grappig, maar dit zorgde ervoor dat er óók momenten waren dat het even niet over het bedrijf ging. Ik kan iedereen aanraden om een adviseur in te schakelen, want daardoor verloopt zo’n proces veel soepeler.”
Het Noorden van Aalten is een familierestaurant met een buitenspeeltuin, groot terras én een grandcafé. Daarnaast investeert het koppel veel in hun personeel en zijn ze vorig jaar door SVH uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2024/2025. De geschiedenis van Het Noorden van Aalten gaat ver terug tot in 1866. “In 1866 opende Jan Hendrik Weenink op deze plek ‘het terrein van vermaak’. Dat is de speeltuin die we vandaag de dag nog hebben. Een aantal jaar later opende hij een café erbij. In totaal zijn er vier families eigenaar geweest. Mijn ouders namen het in 1997 over en wij als tweede generatie in 2023. ”
“De traditie om kinderen offline te laten genieten en spelen, is altijd gebleven. Vroeger stond deze speeltuin bekend om de glijbaan van zestien meter hoog. Die was best gevaarlijk. Toen mijn ouders de zaak overnamen, vervingen ze de glijbaan door een treintje. Nu zijn wij als volgende generatie ook weer bezig met het vernieuwen van de natuurspeeltuin en hebben we onlangs een grandcafé geopend in een van de voormalige partyzalen. Zo werken we aan vernieuwing en houden we de tradities in stand.”
“Mijn ouders hebben ons altijd alle ruimte gegeven om onze eigen visie uit te werken. Zij wisten van de veranderingen die wij voor ogen hadden. Soms maakte het hen nerveus. Toen zij het bedrijf in 1997 overnamen, hebben zij ook grote stappen gezet. Ze weten hoe spannend dit is en welke zorgen daarbij komen kijken. Ondanks hun zorgen hebben ze ons wel altijd gesteund en vrijgelaten. Dat was heel fijn!”
“De grootste uitdaging was om onze gasten mee te nemen in de veranderingen. We hebben de catering gesloten en de bekende pannenkoeken van het menu gehaald. Voor veel van onze vaste gasten was dit erg wennen. We leerden werken met een vijfjarenplan en voeren veranderingen nu elk kwartaal stap voor stap door. Ons doel is dat mensen nu vooral voor de totale ervaring komen en niet alleen voor het eten. Nu werkt dat heel goed.”
“Over het algemeen zijn de reacties erg positief. Mensen waarderen dat we ons als bedrijf blijven ontwikkelen. Ons team staat ook echt achter ons concept van ‘de gelukkigste huiskamer’, waardoor we het vertrouwen hebben gewonnen van zowel onze gasten als van onze familie.”