Deze week in onze chef- en ondernemersrubriek spreken we de Rotterdamse horecaondernemer Wing Li (49). Inmiddels heeft hij 19 vestigingen van de succesvolle horecaconcepten YoYo! Fresh Tea Bar, Seoul Sista en Saigon Càphê. We spreken Li over zijn nieuwste zaak die vorige week opende en zijn plan om uit te breiden in het buitenland. Daarnaast deelt hij handige tips voor een succesvol horecaconcept.
Tekst: Madelief de Weerd
“Mijn compagnons en ik openden deze maand Saigon Càphê in Rotterdam. In Amsterdam waren al drie vestigingen en dit is de allereerste in Rotterdam. De zaak heeft een all day-concept met op de kaart veel salades en vegan opties, maar ook vlees en vis. Veel Vietnamese restaurants hebben een streetfood-inrichting of een industrieel interieur, maar wij zochten het klassieke op. Het restaurant is volledig gerestyled en heeft een Frans-klassieke inrichting. Zo zijn er luifels, tegels en rode kleuren. Ik denk dat, in combinatie met het eetaanbod, het een mooi groeiconcept kan worden. Want in alles wat ik onderneem, houd ik een concept in mijn achterhoofd dat kan groeien. Die lijn trek ik door in al mijn formules.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
“Tsja, wat betreft de energieprijzen: daar heb je geen invloed op. We hebben het op dit moment nog oké qua tarieven, maar we moesten de prijzen wel verhogen om de lasten te compenseren. Personeel binden is een wetenschap an sich. Naar mijn mening is het belangrijk dat je een sterk merk hebt, waarmee iemand zich wil identificeren. Wij hebben dit met al onze vestigingen en ervoeren daardoor geen problemen bij het werven van nieuw personeel. Zij kenden de merken en wilden graag daarvoor werken.
Ook zijn we een relaxte werkgever. Als de werkgever zorgt dat medewerkers het naar hun zin hebben, dan stralen zij dat ook uit naar de gasten. Zorg daarom voor een fijne werkomgeving, werk leuk met elkaar samen en zorg voor een goede beloning.”
“Seoul Sista willen we in Nederland laten groeien en met YoYo! Fresh Tea Bar willen we internationaal gaan. De theebar zit op de meeste A-locaties in Nederland en nu is het tijd om naar het buitenland te gaan. We focussen ons eerst op Spanje en gaan daarna verder. Kijkend naar Saigon Càphê is er veel groeipotentie in Nederland, omdat het een all day-concept is dat meerdere doelgroepen aanspreekt.”