Wordt Cadzand de place to be aan de Noordzee?
Het Zeeuwse Cadzand heeft enerzijds te maken met een teruglopend aantal inwoners, terwijl het zich anderzijds in de zomermaanden ontwikkelt tot een mondaine trekpleister. Sterker nog, in 2025 wil het de beste badplaats aan de Noordzee zijn. “Het wordt steeds mooier en completer, maar we zijn nog niet klaar. Het laagseizoen blijft een lastige periode."
Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: Chantal Arnts, Pieter D’Hoop, Rinze Vegelien, Mark Architecten
Horeca op volle toeren
Nederlanders, Belgen en Duitsers kiezen in de zomer graag voor een tripje naar Cadzand. En dus draait de horeca in de Zeeuwse badplaats met nog geen duizend inwoners in goede maanden op volle toeren Met de komst van EuroParcs, dat in de zomer van 2023 een vakantiepark opent, zal dat niet minder worden.
Anne en Bart Gorthmanns, eigenaren van het compleet vernieuwde Strandhotel, zijn blij met het toerisme. “Cadzand wordt steeds populairder. Afgelopen jaren werden er vooral recreatieve woningen gebouwd, maar de voorzieningen bleven achter. Nu wordt daaraan gewerkt.”
Hun Strandhotel is daarvan een mooi voorbeeld. In 2020 werd een immense verbouwing met topdesigner Piet Boon van vier jaar afgerond, een miljoeneninvestering. “We hebben gekozen voor een onderscheidend hotel met de focus op gastronomische beleving en wellness.”
Mondaine heilzame badplaats
De transformatie van het Strandhotel past naadloos in de transformatie van Cadzand zelf, dat door het Algemeen Dagblad ‘Monaco aan de Noordzee’ werd genoemd. Martijn Anderson van ondernemersvereniging TOP Cadzand zit bovenop deze ontwikkeling. “In 2010 is het startsein gegeven om Cadzand om te vormen van familiebadplaats naar mondaine heilzame badplaats.”
En dat lijkt inmiddels goed te lukken. Want niet alleen het Strandhotel investeerde fors in een restyling: De Blanke Top behoort sinds de recente verbouwing tot de Nederlandse hoteltop en ook Hotel De Schelde en Hotel Noordzee worden volop verbouwd (De Schelde is inmiddels bijna af). Met in ieder hotel niet alleen een grote rol voor gastronomie, maar ook voor wellness.
Anderson: “Cadzand onderscheidt zich op het gebied van wellbeing. Dat komt ook terug in de ligging, aan zee en bij de natuur, de vele fiets- en wandelpaden en het aanbod aan (sport)activiteiten. Er zijn bovendien high end-restaurants, met Michelinsterren van Sergio Herman, luxe vakantiewoningen, exclusieve appartementen (de duurste van Nederland, red.) en sinds 2017 hebben we een prachtige jachthaven.”
De strandrestaurants verdienen volgens hem een extra vermelding. “Je kunt óp het strand hoogwaardig dineren, in door architecten smaakvol ingerichte paviljoens die jaarrond open zijn.”
De gast verandert
Bert-Jos Ooijen is met Dok 14 trotse eigenaar van zo’n paviljoen (Beste Strandpaviljoen van Nederland 2019). Hij ziet sinds de coronacrisis de gastenmix veranderen. “West-Zeeuws-Vlaanderen is ontdekt door de Nederlandse toerist. We trokken altijd 70% Belgen, 25% Duitsers en 5% Nederlanders. Afgelopen zomer kregen we bijna 40% Nederlandse gasten. Ik denk dat we nooit meer teruggaan naar die 5%, wel naar 15% tot 20%.” Met deze verandering verwachtte Ooijen zijn kaart te moeten aanpassen. “Door de vele Belgische gasten is onze kaart erg Belgisch georiënteerd. De lunch bestaat meer uit warm eten, dan uit uitsmijters en tosti’s. Maar wat blijkt? Ook de Nederlandse gast geniet van de warme gerechten.” De ondernemer zelf geniet overigens ook: “Cadzand is enorm in beweging. Er wordt veel verbouwd en gebouwd en het toerisme floreert. Ondernemen in Cadzand is gewoon mooi.”
Pittoresk
Dan landinwaarts, twee kilometer verderop. Anderson van de ondernemersvereniging: “Cadzand-Dorp heeft een aantal gezellige en goede restaurants. De gast waant zich hier niet meer in een badplaats, maar in een pittoresk dorpje.”
Kan Cadzand met al deze voorzieningen en ontwikkelingen zich inmiddels meten met buitenlandse trekpleisters? Anderson: “Het wordt steeds mooier en completer, maar we zijn er nog niet. Ons doel is om in 2025 de beste badplaats aan de Noordzee zijn.” Tijdens workshops leren ondernemers daarom hoe zij aansluiting kunnen vinden op het thema wellbeing, de ‘Cadzand Lifestyle’ kunnen communiceren en samenwerkingen kunnen realiseren. “Denk aan een hotel dat de wellness beschikbaar stelt aan gasten van een vakantiewoning.” Hij vervolgt: “Ook organiseren we gastvrijheidstrainingen voor receptie-, ontbijt- en winkelmedewerkers. Zo kunnen zij de gast informeren over de buurt en ontstaat er cross-selling. Het gaat erom dat we elkaar wat gunnen en snappen dat de gastbeleving met completere ervaringen omhoog schiet.”
Kansen voor ondernemers
Cadzand lijkt daarmee, in elk geval in de zomermaanden, een ideale vestigingsplaats voor horecaondernemers. Is daar nog ruimte voor? Ja, zegt Anderson. “Er is een vaste kern succesvolle familiebedrijven, maar nieuwe ondernemers staan op. Cadzand richt zich op verblijfsgasten en die gaan niet iedere dag naar high end-restaurants. Daarom liggen er kansen voor formules met een hoge belevingsfactor in het middensegment, zoals de nieuwe brunchbar Fris.” Bovendien, zo zegt hij, komen er veel commerciële ruimtes vrij voor horeca en retail. Wel moeten ondernemers in hun businessplan rekening houden met de lange termijn, tipt Anderson. “De grootste uitdaging, naast het personeelstekort, is het laagseizoen. De inwonersaantallen van omliggende dorpen zijn te laag om dan ook een goede bezetting te garanderen, dus we moeten hard aan de bak om ook dat te optimaliseren.”
Een greep uit de horeca van Cadzand
BACCHUS WIJNBAR: binnenkort opent deze nieuwe wijnbar. Martijn Anderson van de ondernemersvereniging in Cadzand: "Dit is goed nieuws omdat er na het diner eigenlijk niets is waar je nog terecht kunt voor een afzakkertje en stukje verlenging van een gezellige avond. Bacchus zal tot na middernacht geopend zijn. Dergelijke cafés zijn er nu nog niet in Cadzand."
STRANDHOTEL: werd afgelopen jaren vernieuwd en uitgebreid, naar ontwerp van Piet Boon. Binnenkort wordt ‘hotel store’ The Sunday geopend, later krijgt het hotel een wellness. Blueness (Japanse hotelbar), AIRrepublic* (brasserie), Pure C** (fine dining) en Pine House (ontbijtrestaurant) zijn de f&b-concepten van het hotel, met Sergio Herman aan het roer.
DE BLANKE TOP: is sinds de jaren zestig van de familie De Milliano. In 2019 werden een renovatie en uitbreiding afgerond, vormgegeven door Paul Linse. Le Sommet (fine dining), Henriette (bar-brasserie) en Dunes (ontbijtrestaurant) zijn de f&b-concepten en ook is er nu een wellness.
FRIS: nieuwe moderne brunchbar met hotel in het pittoreske Cadzand-Dorp van de jonge ondernemer Joris Dees. Voorheen was hier een dorpscafé te vinden.
ZILT & ZOUT: nieuw restaurant aan de dijk van natuurgebied Het Zwin. Verse noordzeevis en fruits de mer voeren de boventoon.
HOTEL NOORDZEE: gaat naar alle waarschijnlijkheid in 2024 fors uitbreiden en krijgt dan ook een wellness. Sinds 1933 leidt de familie Faas het hotel. Mede-eigenaar Peter Faas laat weten dat de bouw op dit moment vertraging oploopt, onder andere door problemen met de gemeente.
DE SCHELDE: wordt momenteel opnieuw gebouwd en is al deels open. Het krijgt een wellness en restaurant met uitzicht op de jachthaven. Het ontwerp komt van Hugo Interieurvormgeving. Sinds 1983 is het hotel van de familie Verbeke.
STRANDPAVILJOENS: Dok 14 (Beste Strandpaviljoen 2019), De Piraat, De Strandloper, De Zeemeeuw, Moio Beach en Strand Ruig. Het onlangs verbouwde Caricole is het oudste paviljoen in deze regio en sinds 1956 van de familie Van Liere.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen