Wouter Verkerk: 'Steeds meer horecazaken gaan vanaf april conceptueel op slot'
Ga vanaf april 'conceptueel op slot' (geen assortiment-toevoegingen meer, geen vertegenwoordigers meer welkom) en ga flexibel om met je prijzen, openingstijden en kaart. Wouter Verkerk is adviseur en trendwatcher op het gebied van horeca en gastvrijheid en ziet dat ondernemen in 2023 anders is. Hij gaat in op vijf acties waarmee een horecaondernemer zich kan voorbereiden op komend terrasseizoen.
1. Bepalen wanneer je het seizoen op slot gooit
Hoewel niet leuk voor leveranciers, maar steeds meer horecabedrijven gaan conceptueel op slot rond half april. Geen toevoegingen meer op het gebied van assortiment, geen vertegenwoordigers meer welkom en volle focus op de operatie. Niet meer veranderen (behalve dan verbeteringen tijdens de conceptupdates, zie punt 4). Dat geeft rust en het geeft je team de mogelijkheid goed te trainen. Dat gaat nu eenmaal niet als je iedere keer iets verandert.
2. Briefings en evaluaties
Als je iedere dag 5 minuten ingaat op belangrijke aandachtspunten, en dat doe je consequent, geef je iedere week 35 minuten training. Dat is 140 minuten per maand en dat is 7 uur per kwartaal. Dit is het moment om al die snippers informatie te ordenen en in hapklare brokken te beschrijven. Iedere dag een evaluatie van 100 woorden helpt je bovendien vaak de briefings van volgende week nóg scherper te maken. Briefings en evaluaties zijn de gemakkelijkste, de belangrijkste maar meest onderschatte tools om een bedrijf heel snel heel veel beter te maken.
3. De knoppen van je dashboard smeren
Iedere ondernemer heeft een aantal knoppen waar hij of zij aan kan draaien om zaken te beïnvloeden. Grofweg zijn dit ze: Prijs, assortiment, service, personeel, capaciteit, openingstijden en concept. Draai je die knop helemaal naar beneden, dan heb je een totaal ander bedrijf dan wanneer je die knop juist vol open draait. Met deze knoppen draaien, zoals je dat in de avond doet met licht en geluid, dat is het spel van de ondernemer anno 2023. Want wie zegt dat je prijzen altijd hetzelfde moeten zijn? Dat je kaart altijd hetzelfde moet zijn? Dat je altijd even veel tafels beschikbaar moet hebben en dat je nu al moet besluiten welke dagen je de rest van het jaar open bent en tot hoe laat? Juist door alle knoppen flexibel(er) te maken en ze dus nu bij wijze van spreken alvast te ‘smeren’ kan je straks meer dan je denkt!
4. Je conceptupdates plannen voor juni en augustus
Veel bedrijven zien het seizoen als een zwembad waar ze half april induiken en ergens in september uit hopen te klimmen. Dat die strategie niet duurzaam is, ongelukken veroorzaakt en al na een paar maanden heel ‘lelijk zwemmen’ oplevert is inmiddels bij veel mensen wel doorgedrongen, maar voorkomen is lastiger dan zij denken. Knip het seizoen in drie stukken. Eerst de opening, dan het midden, en dan voor de laatste ruk een derde mini seizoen. Denk na over veranderingen in concept, blijf rekenen en gebruik de twee updates in het seizoen voor aanpassing van assortiment en prijs en evalueer ook met je mensen.
5. Een fantastische chocomelspecial bedenken
Vergeet niet dat de eerste zonnige dagen op het terras, zeker als je niet uit de wind zit, nog best fris zijn. Hoewel iedereen bij een terras denkt aan koude biertjes, cocktails en rosé, is het de eerste weken op het terras toch echt warme chocolade wat de klok slaat. Volgens de podcast Bekt Lekker is warme choco bovendien de trend van 2023!
Terras Kick Off op 3 April
Op 3 april organiseert Wouter Verkerk de Terras Kick Off bij het Ruiterhuys in Bakkum. Ga er met je vier belangrijkste mensen naartoe en geef je terrasseizoen een aftrap die het verdient. Je loopt langs de huidige trends, methodieken, werkwijzen en aandachtspunten en krijgt tips die je gaan helpen het komende seizoen fantastisch te maken. Na afloop van de workshop krijg je een DIY trainingskit en een Inspiratiebox mee naar huis.
- Locatie: Het Ruiterhuys, Bakkum
- Datum: Maandag 3 april 2023
- Tijdstip: 11:00 - 14:30
- Lunch, ontvangst en dranken: inbegrepen
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen