In een branche die zo concurrerend is als de horeca is je onderscheiden van de concurrentie belangrijker dan ooit. Wanneer je bouwt aan een sterk horecamerk kun je jouw zaak zichtbaar onderscheiden en krijgt je naamsbekendheid een boost. Hoe pak je dit aan?
Een sterk merk is in de eerste plaats zichtbaar en origineel. Door bijvoorbeeld te werken met bedrukte producten kun je op een laagdrempelige manier bouwen aan een professionele uitstraling. Denk verder dan een logo op de menukaart en kies bedrukte producten die passen bij jouw concept. Van bierviltjes met een ludieke tekst tot to-go verpakkingen in eigen design en bedrijfskleding met het bedrijfslogo. Hierbij geldt: hoe origineler, hoe herkenbaarder en aantrekkelijker voor je doelgroep.
Let op: hoe je naar buiten toe overkomt, moet aansluiten bij wie je bent. Zo is een flitsende huisstijl minder geschikt als je je op fietsende ouderen richt. Vraag jezelf eerst af: wat zijn je drijfveren, wat kenmerkt jouw bedrijf, wie wil je bereiken en wat maakt jouw zaak onderscheidend van anderen? En denk vervolgens na welke uitstraling hierbij past én aantrekkelijk is voor je doelgroep. Als die balans niet klopt, is het risico groot dat je gast teleurgesteld afhaakt.
Eén keer een logo tegenkomen is meestal niet genoeg om je gast te overtuigen. Voer je eigen stijl in tekst, kleur en beeld consistent in elke uiting door. Van je interieur en exterieur, je website, social media-berichten tot bedrijfskleding. Hoe vaker (potentiële) gasten je merk of herkenbare elementen voorbij zien komen: hoe meer gevoel ze erbij krijgen. Zo wordt de kans groter dat ze jouw zaak bezoeken en met andere mensen erover praten.
Herkenbaar zijn hangt ook samen met wáár je zichtbaar bent. Brainstorm met je team waar jouw doelgroep zich bevindt en zorg dat je daar ook bent. Zijn jouw gasten met name jongvolwassenen, dan is de kans groot dat ze op Instagram actief zijn en jij dus beter ook. Terwijl zichtbaarheid in de lokale krant wellicht een goed plan is als je op een bredere, lokale doelgroep mikt. Maar denk vooral ook creatiever. Bied je gasten de mogelijkheid om af te halen of om restjes in een ‘doggybag’ mee naar huis te nemen, doe dit dan in een papieren tas of verpakking met daarop jouw unieke design. Dan heb je de garantie dat jouw merk zichtbaar is waar je doelgroep is.
Op een simpele en snelle manier jezelf onderscheiden, je naamsbekendheid vergroten én je gasten een unieke (merk)beleving bieden? Het kan met bedrukte horecaproducten. Haal meer uit je merk met het assortiment van Sligro:
✔ Kwalitatieve horecaproducten met je eigen design
✔ Van idee tot levering via één partij geregeld
✔ Lage minimale bestelhoeveelheden en korte productieperiode
✔ Inkoopvoordeel via Sligro: gemiddeld 10% goedkoper