Restaurant-café In de Waag is een begrip in Amsterdam en daarbuiten. Met nog twee andere horecazaken leidt mede-eigenaar Priscilla den Ouden een druk bestaan. “Dan is het fijn om binnen te komen en in één oogopslag te zien wat er speelt.”
Een klassiek grand-café, noemt mede-eigenaar Priscilla den Ouden In de Waag in Amsterdam. De zaak op de levendige Nieuwmarkt huist in een sprookjesachtig monument uit de vijftiende eeuw. Ook binnen heerst een bijzondere sfeer. “We draaien bijvoorbeeld geen muziek; je hoort hier alleen het geluid van de horeca. En de zaak wordt verlicht door 300 kaarsen,” vertelt Den Ouden.
De unieke locatie maakt ook dat ze graag samenwerkt met partijen die daarin ondersteunen. Zo kiest de ondernemer voor Guestplan, een op-maat online reserveringssysteem: “Andere systemen maken bijvoorbeeld automatisch een tafelindeling. Wij doen dat liever zelf, want alleen wij weten waar de mooiste lichtinval is of welke tafel op welk moment het meest efficiënt is.”
Behalve In de Waag runt Den Ouden nog twee andere zaken: Ode aan de Amstel (een fine-dining restaurant in Amsterdam) en Tijn Akersloot, een grote strandtent in Zandvoort. Voor alle drie de zaken werkt ze met Guestplan. “Met zo’n druk bestaan is het fijn om binnen te komen en in één oogopslag te zien wat er speelt. Guestplan houdt het simpel en overzichtelijk. Tegelijkertijd biedt het systeem volop mogelijkheden om bijvoorbeeld tafelnummers kleuren te geven en er tags aan te hangen voor belangrijke info, zoals het gekozen menu en drankenpakket van een groep, de afgesproken betaalwijze en de uitzonderingen.”
De lijntjes met Guestplan zijn kort, ervaart Den Ouden: “Er wordt enorm met ons meegedacht. Zo wilde ik graag onze gegevens in het reserveringssysteem beter beveiligen. We ontvangen hier veel – vaak internationale – groepen toeristen. Vaak staan de tourleiders met ons mee te kijken op de tablet in de zaak, maar die gegevens zijn niet voor hun ogen bedoeld."
"Guestplan heeft naar aanleiding van onze vraag het privacy screen ontwikkeld: een nieuwe functie die ervoor zorgt dat het scherm na een paar seconden vervaagt, zodat de privacy van onze gasten beter wordt beschermd. Superhandig.”
Wat levert Guestplan Den Ouden nog meer op? “Rust in de communicatie onderling én die met gasten. Tijdens het terrasseizoen willen gasten bij Ode aan de Amstel bijvoorbeeld graag buiten dineren. In de bevestigingsmail kunnen geven we aan dat we bij mooi weer een tafel buiten voor ze vrijhouden. Gasten kunnen na een online reservering ook zelf wijzigen en annuleren. Die features maakt het systeem enorm gebruiksvriendelijk. En het bespaart veel telefoontjes en dus kostbare personeelsuren.”