Veiligheid is misschien niet het favoriete onderwerp van horecaondernemers; belangrijk is het wel. De Arbowet verplicht ondernemers om een veilige werkplek te creëren voor medewerkers én leveranciers die in een horecazaak over de vloer komen. Drankengroothandel De Klok Dranken levert per jaar zo'n 100.000 leveringen bij klanten en werkt samen met horecaondernemers om dit veilig te laten verlopen. “Liever een peertje vervangen, dan een claim aan je broek.”
Hoofdfoto: De Klok Dranken
Een loszittende traptrede. Een ontbrekende leuning. Haperende verlichting. Een gammel kelderluik dat leidt naar de drankopslag. In menig horecazaak laat de veiligheid achter de schermen te wensen over.
Martijn Jaspers, specialist veiligheid, gezondheid en milieu bij drankengroothandel De Klok Dranken, weet er alles van. “We lopen vaak tegen dit soort situaties aan. Bovendien verrichten we jaarlijks meer dan tien miljoen fysieke handelingen, waaronder circa 100.000 leveringen bij klanten. Met zulke aantallen zijn ongevallen haast onvermijdelijk.”
Volgens Jaspers verschillen de gevaren per locatie. “We komen op uiteenlopende plekken: restaurants in oude panden, kroegen in drukke binnensteden, pubs in kelders, bioscopen en sportverenigingen. De veiligheidsrisico’s bij onze klanten zijn vervelend en gevaarlijk voor onze chauffeurs, die door de slechte omstandigheden niet zelden ook nog te maken krijgen met fysieke overbelasting. Maar los daarvan zijn ondernemers vanuit de Arbowet verplicht om te zorgen voor veilige werkomstandigheden. Voor ons, maar ook voor hun eigen medewerkers.”
Die boodschap brengen Jaspers en collega’s dan ook geregeld over aan horecaondernemers. “Nee, dat is niet altijd leuk. Maar als het misgaat en iemand valt van de trap valt omdat de verlichting kapot is én je hebt geen degelijke verzekering tegen letselschade, dan heb je kans op een claim die flink in de papieren kan lopen. Een peertje vervangen is dan een kleine moeite.”
Natuurlijk gaat het geregeld om méér dan een peertje: “Recent hebben we bijvoorbeeld samen met onze klanten trappen gerepareerd, leuningen aangebracht, een koelcel verplaatst, liften geplaatst en alternatieve leverwijzen bedacht. Dat vraagt om creativiteit en maatwerk. In de binnenstad van Utrecht liggen veel zaken aan het water. Daar leveren we via een partner met een boot. Ook de ‘glijplank’ zetten we vaak in, om de sjouwmeters te verlagen,” aldus Jaspers. Hij erkent dat er kosten komen kijken bij de aanpassingen.
“Maar we denken altijd met de klant mee. Geregeld steken we samen de handen uit de mouwen. Dan helpen we bijvoorbeeld de kelder op te ruimen, of doen we een kleine reparatie of installatie,” aldus Jaspers. Bij De Klok Dranken wordt momenteel de top 20 meest onveilige situaties in kaart gebracht. “Samen met ondernemers gaan we daarmee aan de slag. Een veilige horeca is fijn voor ons, maar uiteindelijk het meest in het belang van de branche.”
De Klok Dranken is dé vertrouwde horecapartner die uitblinkt in keuze, kennis en service. Altijd dichtbij, altijd bereikbaar, met experts en chauffeurs in jouw eigen regio. De Klok Dranken biedt het breedste aanbod drankproducten en stemt het drankenassortiment voortdurend af op de (regionale) behoeften van haar klanten. Zo helpen ze horecaondernemers nóg meer uit hun business te halen