Dit zijn de 7 trends voor de lobby van nu
Er is niets leuker dan een bedrijvige lobby. Hoe kun je meer leven blazen in je hotellobby? Aan de hand van internationale voorbeelden pikken we 7 trends op voor de vernieuwde hotellobby.
Tekst: Vincent van Dijk
Foto's: Jente Willems, Laurian Ghinitoiu, Raf Michels
Het woord lobby komt van het middeleeuwse, Latijnse lobia, wat podium betekent, dus de associatie met theater is snel gemaakt. Gasten die komen en gaan, hotelmedewerkers die druk in de weer zijn en een kleurrijke verzameling van mensen. Anoniem en vluchtig, ja, maar saai? Zeker niet.
DÍT IS DE LOBBY VAN NU
Uithangbord. De lobby gaat komende jaren veranderen. Vroeger fungeerde de receptiedesk als centerpiece, met een paar stoelen en banken ervoor, waar uitgezakte reizigers wachtten op een taxi of hun kamersleutel. Nu is de lobby steeds vaker hét uithangbord van het hotel; een indrukwekkende ruimte met veel verschillende functies, waarin rust en efficiëntie of juist een inspirerende dynamiek voor een onuitwisbare indruk op de gast zorgen.
Andere invulling. Veranderingen zijn op komst en dat vraagt om een andere invulling van de lobby. Die receptiedesk gaat verdwijnen, want mensen checken steeds vaker in met hun eigen smartphone. Ook vaste in- en uitchecktijden zijn binnenkort verleden tijd, dankzij efficiënte planningstools voor housekeeping en service op maat, waardoor de drukte over de dag verspreid wordt. De luchthaven dropt de bagage straks bij het hotel, zodat gasten niet meer zelf met koffers hoeven te zeulen. En de conciërgedesk wordt vervangen door veel persoonlijker communicatietools. De hotellobby zal veel meer de functie krijgen van inspirerende ontmoetingsplek, stilteruimte, foodcourt of mini mall.
LOBBY ALS STILTERUIMTE
Waar de kerken leegstromen, lopen de hotellobby’s vol. Met name in Aziatische landen zien we futuristische hotels met veel open ruimtes, een bijzondere lichtval en spannend gebogen vormen. Ze doen denken aan moderne kathedralen. Er zijn gerenommeerde architecten voor aangetrokken, om indruk te maken op de gast die zich daardoor al snel in een andere wereld waant of zelfs in de hemel. De indrukwekkende lobby van het ME Dubai fungeert als een mooi voorbeeld van de lobby als stilteruimte. Het is een ontwerp van de overleden starchitect Zaha Hadid. Met de Ottoman seating pods was ze haar tijd ver vooruit. Dit soort afgesloten eilandjes zijn in deze coronatijd ook de perfecte plek voor een veilige meeting.
URBAN JUNGLE
We verlangen massaal terug naar de natuur. Dat zien we ook in hotellobby’s waar planten en bomen tot aan het plafond groeien en voor natuurlijke social distancing en een gevoel van rust zorgen. In hectische steden wordt de lobby een natuurlijke oase.
ONTMOETINGSPLEK VOOR GAST EN LOCAL
De lobby is de ultieme plek om elkaar zakelijk en vriendschappelijk veilig en efficiënt te ontmoeten onder het genot van koffie of cocktails. De combinatie van huiselijkheid en service zorgt voor de beste ontmoetingen voor zowel gast als buurtbewoner. Ook een idee: een tafeltennistafel in de lobby neerzetten (The Student Hotel). Of: een platencollectie waaruit gasten een keuze kunnen maken om in de lobby naar te luisteren of mee te nemen naar hun kamer (Sir Adam, Amsterdam). En bij Townhouse Hotel Maastricht voelen gasten zich ogenblikkelijk thuis als ze zelf een kom soep pakken. Nog een tip: wees interessant voor locals en maak van je lobby een kunstgalerie met wisselende en vaste exposities van lokale of internationale kunstenaars, zoals het Arte Luise Kunsthotel Berlin.
SPA
De vraag naar wellness in hotels neemt een grote vlucht. Badkamers worden dan ook steeds groter en de spa-ruimte luxer. Maar in plaats van je wellnessaanbod te verstoppen, kun je je ook profileren door je lobby te transformeren tot spa. Een voorbeeld: in de lobby van Room Mate Grace in New York zitten gasten heerlijk aan het zwembad met een cocktail. Zo kom je bij het inchecken onmiddellijk in de vakantiesfeer.
WERK- EN VERGADERRUIMTE
Steeds meer hotels combineren de lobby met een ruimte om te werken of te vergaderen, de zogenaamde coworking space. The Student Hotel lanceerde THS Collab en The Hoxton ontwikkelde bijvoorbeeld het concept working from_. Aantrekkelijk voor zakelijke reizigers en buurtgenoten die af en toe even een bureau en goede koffie nodig hebben. Dat een hotellobby een inspirerende werkplek is bewijst Fosbury & Sons; een hotel zonder bedden in het voormalige Prinsengrachtziekenhuis van Amsterdam. Het biedt een sfeervolle hotellobby vol werkplekken, suites voor intieme meetings én de service van een hotel. En het me and all hotel in Kiel biedt in de industrieel ingerichte ruimte met veel hout en beton, naast een bar ook werkplekken met snel internet en voldoende stopcontacten.
LUCHTHAVEN
Nog een functie die de lobby meer en meer heeft, is die van een luchthaven. Gasten droppen er hun bagage, checken zelf in, kunnen er comfortabel wachten, snel iets kopen of efficiënt afspreken. Minder personeel, minder wachtrijen, dus coronaproof. Je eigen biertje of glas wijn tappen in de hotellobby? Dat kan bij Yotel Amsterdam. Net als zelf inchecken of iets kopen en afrekenen in de shop. Nog luxer: zelf een flesje champagne kopen. Bij Ritz-Carlton Philadelphia staat bijvoorbeeld een automaat met kleine champagneflesjes in de lobby. En bij A-STAY in Antwerpen checken gasten zelf in door van hun handpalm een kamersleutel te maken. Handig, want: nooit meer je sleutel kwijt.
MINI MALL IN DE LOBBY
Volop reuring in je hotellobby is gegarandeerd als je er een forum van maakt, waar verschillende outlets op uitkomen. Hét voorbeeld is Ace Hotel York waar een oesterbar, een klassieke bar, een restaurant, een designboetiek en een koffiezaakje voor 24/7 dynamiek zorgen in de hotellobby. Ook een idee: een supermarkt, wijnwinkel, bibliotheek, plantenzaak, postagentschap of een pop-upstore in je lobby maakt deze ruimte ook interessant voor locals.
Op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen