Cocktailbar Sins of Sal, Amsterdam: 'Latijns-Amerikaans vampiersausje'
Sins of Sal is het nieuwe bar- en restaurantconcept van het Latijns-Amerikaanse restaurant Salmuera in Amsterdam (onderdeel van La Familia). In een tempel vol relikwieën van ‘de gevallen engel’ Santa Muerte hangt een sinistere jaren tachtig-sfeer. Op de kaart guilty pleasure-cocktails en -gerechten.
Tekst: Ingmar Voerman
Foto's: Silja Summanen, Yvette de Wit
Cocktail-tovenaar Martin Eisma, ontwerpster Silja Summanen en eigenaren en broers Vincent en Thomas Uzcudun bedachten samen het concept van Sins of Sal. Vincent Uzcudun: “Jarenlang hebben we met het hele team alle zonden die niet binnen Salmuera pasten verzameld. Daaruit is het idee geboren.” Eisma: “Het is een creatieve speelplaats waar we allerlei gerechten serveren waar we van houden, maar waar we ons ook schuldig over voelden, en die hebben we op culinair vlak heel erg goed uitgewerkt. Denk aan: mollejas tostadas met spicy cola gelakte zwezerik en de tacos ostras - taco’s met gefrituurde oesters in tempura-beslag of een foie gras-ugrade op je dubbele smash-burger met maplebacon. Die lijn zetten we door in alles: de cocktails, het interieur en de wijnen.”
Super-conceptueel
Uzcudun: “Niets is toeval hier: in elke hoek, gerecht en drankje zitten ‘layers of sin’. Gasten ontdekken bij ieder bezoek nieuwe, zondige elementen. Ze worden telkens verrast.” Summanen vult aan: “Sins is super-conceptueel, in de meest positieve zin van het woord. Alles kreeg een Latijns-Amerikaans ‘vampiersausje’, met als inspiratiebron de broeierige cult-horrorfilm From Dusk till Dawn (1996). Je vindt hier donkere muren en plafonds, rood neon, Santa Muerte-relikwieën, vintage-erotische posters op het toilet en een speelautomaat met de jaren ’90 arcade-vechtklassieker Mortal Kombat.”
En Eisma zegt: “Bij Salmuera hebben we mensen kunnen overtuigen van goed Latijns-Amerikaans eten, de Tex Mex-keuken mijlenver voorbij. Mensen vertrouwen ons met deze keuken, en geven ons nu ook het vertrouwen met dit concept, waarbinnen we de randjes opzoeken, alleen natuurwijnen schenken en alleen two minute- cocktails serveren. De focus ligt hier meer op persoonlijke service en nog meer aandacht voor details. Er zijn vier pijlers: 25% cocktails, 25% gerechten, 25% wijn, 25% decor. En die zijn volledig in harmonie. Grote broer Salmuera is meer een volume-zaak die altijd op volle toeren draait. Dat tempo betekent ook dat bepaalde processen versimpeld moeten worden om tot het hoogste resultaat te komen.”
Vincent & Thomas Uzcudun
2010 - Overname restaurant Paso Doble in Amsterdam van hun vader Daniel Uzcudun.
2015 - heden Latijns-Amerikaans restaurant, cocktailbar en mezcaleria Salmuera, Amsterdam.
2017 - 2019 Roses by SAL, Amsterdam
2019 - 2021 El Pibe, Amsterdam
2021 - heden Chamuyero Carniceria & Deli
2022 - Opening Sins of Sal, Amsterdam
Gelijke pijlers
“Net na de opening van Chamuyero, onze traiteur naast Salmuera in Amsterdam, gingen we aan de slag met dit project”, vertelt Uzcudun. “Het Argentijnse restaurantje El Pibe (bijnaam van voetballegende Diego Maradona) – ook in de Jordaan – dat nog maar net geopend was toen de coronapandemie uitbrak en door het overlijden van Maradona zijn ziel verloor, werd een dark kitchen voor de bezorgtak van Salmuera. Die nevenfunctie heeft de zaak nog steeds. Sins of Sal is herrezen uit de ruïnes van Paso Doble en El Pibe. Het is in vele opzichten een spirituele plek.”
Eisma: “We zijn trots op het resultaat. Gasten vinden hier een fijne, comfortabele sfeer en durven uit hun comfortzone te stappen. We maken knallers van cocktails, tegen betaalbare prijzen. Het rauwe sfeertje, de harde hip-hop, en de cocktail-stijl doen denken aan de wereldberoemde cocktailbar Two Schmucks uit Barcelona. We houden van die stijl, maar verder houdt iedere vergelijking dan ook op.”
Handgemaakte illustraties
“Het interieur doet denken aan een garage: mysterieus, groezelig en donker”, zegt Summanen. “Waar Salmuera veel katholieke referenties en Mariabeelden heeft, draait het bij Sins of Sal juist om Santa Muerte, de Heilige van de Dood en beschermvrouw van het Mexicaanse volk. Ze oordeelt niet en wordt daarom gedragen door de Latijns-Amerikaanse onderwereld. Typisch voor de geïmproviseerde tempeltjes voor Santa Muerte in Mexico zijn de achterkamertjes, zoals de bar die ook heeft. Alle bar-illustraties komen van La Familia’s illustrator Elysa McGuire. Het is handwerk, net als de andere interieurelementen”, aldus Summanen, die ook het logo maakte - een tekening geïnspireerd op slangendanseres Santanico uit From Dusk till Dawn.”
Signature: Cosmic Colada
- 40 ml blend van William George rum en Angostura , geïnfuseerd met kokos
- 40 ml cranberry cordial
- 80 ml tepache (gefermenteerde drank van ananas en paarse maïs)
- 2 scheutjes pineapple bitters
- snuf zout
Blend de ingrediënten met een schep crushed ice. Serveer in een voorgekoeld coupe-glas. Garnering: zilverspray aan de buitenkant van het glas.
Zeven cocktails
“Milena Laurenti en Sonia Tonias zijn verantwoordelijk voor de bar”, zegt Eisma. “Zij zorgen voor de persoonlijke service, en maken de bar uniek. Ze werken al jaren voor Salmuera.” De cocktailkaart telt slechts zeven cocktails, grotendeels door Laurenti bedacht. “De meest overduidelijke zonden zijn de Cosmic Colada en de Adult Entertainment.
De Cosmic Colada is het bastaardkind van de Piña Colada en de Cosmopolitan, uit de slushmachine. Een cocktail die je kan eten als een ijsje of, als je het iets laat smelten, kunt drinken. De smaak is als tepache (Mexicaans ananasbier) met paarse maïs, een cordial van drie soorten cranberry en een funky mix van rum, geïnfuseerd met kokos.” En de Adult Entertainment? Eisma: “Die lijkt op een Pornstar Martini met geroosterde ananas en miso, geklaard met vegan melk.” Uzcudun: “Qua spirits ligt de nadruk hier minder op mezcal dan bij grote broer Salmuera. Het draait hier om funky spirits in de bredere zin; dat kan ook rum of pisco zijn.” Eisma voegt toe: “We hebben zo’n anderhalve maand gepuzzeld welke spirits er op de kleine backbar moeten staan.” En? “Only the good stuff”, lacht Summanen.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen