De 5 belangrijkste hoteldesigntrends voor 2023 volgens Vincent van Dijk
In onzekere tijden is de mens geneigd om te vluchten. Bijvoorbeeld in drank, fantasie of zwaardere middelen. Het leuke is: we zien dit escapisme, de neiging om te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit, ook terug in het interieurdesign van hotels.
Tekst: Vincent van Dijk
Interieurdesign wordt steeds belangrijker voor de hospitality industrie. Waar een hotelkamer vroeger vooral functioneel moest zijn, draait het nu steeds vaker om schoonheid. Gasten stellen steeds hogere eisen en kiezen hotels specifiek uit vanwege het interieurontwerp. Geen wonder. Het design van een hotelkamer en van algemene ruimten bepaalt hoe de gast zich voelt en of hij terugkomt. Dat is des te belangrijker in deze roerige tijden, waarin we ons nog bewuster zijn van onze omgeving en hoe we ons voelen. Dit zijn de vijf belangrijkste designtrends van 2023.
1. Minimalistische interieurs
In deze turbulente tijden van haperende economie en oorlog, willen mensen zich af en toe even terug kunnen trekken in een omgeving die rust geeft. Een interieur waar mensen de dagelijkse zorgen en hectiek even achter zich kunnen laten. Geen drukke designs of felle kleuren, maar gradaties van wit en natuurtinten. Functioneel design, met veel aandacht voor vormen, tactiliteit, licht en geur. Dit zien we terug in het interieurdesign van hotels en dit heeft grappig genoeg ook weer invloed op de inrichting bij mensen thuis. Zij maken van hun slaapkamer en badkamer een hotelsuite, waar ze zich even terug kunnen trekken. Een plek waar geen spullen gondslingeren, maar die volledig zen is.
2. Binnen VS. Buiten
Een andere manier waarop mensen willen ontsnappen aan de wereld is de natuur. Dat zit ingebakken vanaf de oermens. We gaan naar luxe plekken, die omringd zijn met groen en brengen bomen en planten naar de stedelijke omgeving en naar het interieur. Nu het warmer wordt, spenderen we steeds meer tijd buiten. Terrassen en patio’s worden ingericht als het interieur en de grenzen tussen binnen en buiten vervagen. Waar nog niet zo lang geleden een plant op een hotelkamer werd gezien als onhygiënisch en bewerkelijk, wordt nu een kamer zonder plant gezien als kil en niet huiselijk. Ook andere ruimten, zoals de lobby en het restaurant worden overwoekerd met groen. Dit is een reminder van de liefde voor de natuur, iets wat voor de hotelgast steeds belangrijker wordt. Planten worden niet alleen gebruikt voor decoratie, maar we zien ook een groei in het aantal moestuinen, waar planten en kruiden worden geteeld. Sommige hotels zetten kunstplanten neer, maar dan slaan ze de plank volledig mis. Dit is greenwashing van de ergste soort.
Botanic Sanctuary in Antwerpen
3. HET HOTEL ALS NIEUWE ART-GALLERY
Ook kunst en fantasie vormen al eeuwen een ontsnappingsmechanisme. Waar vroeger op de hotelkamer een schilderij van bloemen hing, om vooral geen enkele gast voor het hoofd te stoten, zien we dat de kamer nu wordt gevuld met kunst. Elke kamer krijgt een andere identiteit door de aanwezige schilderijen, foto’s en beelden. Ook andere ruimten in hotels worden gebruikt voor exposities. Dat zorgt niet alleen voor een aantrekkelijk interieur, maar het ondersteunt ook nog eens de kunstwereld. Bovendien trekt het meer locals en internationale gasten die interesse hebben in cultuur. Daarnaast zien we steeds vaker samenwerkingen tussen musea en hotels. Ook zien we dat kunstenaars worden ingeschakeld voor het interieur, waardoor de grens tussen kunst en functionaliteit vervaagt.
4. Hergebruik van monumentale gebouwen
De vierde manier van ontsnapping is een duik in het verleden. Waar hotels vroeger met grote moeite marketingconcepten moesten bedenken, kiezen ze steeds vaker voor monumentale panden met een rijk verleden, waar verhalen voor het oprapen liggen. Een duurzame ontwikkeling, want leeg laten staan is zonde en afbreken uit den boze. Kerken, kloosters, banken en kastelen die hun functie verliezen worden voorzien van een duurzame jas en gebruikt als hotel en restaurant. Een enkele toevoeging is genoeg, want je wilt het gebouw zoveel mogelijk intact laten.
Sapphire House Antwerp
5. Eat, meet, work & connect
Na twee jaar van thuis werken en eenzaamheid, popelen mensen om elkaar te ontmoeten en dan het liefst niet thuis of op kantoor, maar in een omgeving vol luxe en service. Hier voelen wij ons gezien en laten we ons liefdevol verzorgen. Hotels, bars en restaurants spelen steeds meer in op deze wens en creëren prettige plekken waar je urenlang kunt werken en waar je gelijkgestemden ontmoet, afspreekt met vrienden en collega’s, waarbij je de hele dag kunt bestellen. Van koffie tot cocktail. In plaats van steriele meetingrooms zien we inspirerende ruimten ontstaan waar werken, eten, drinken en ontmoeten door elkaar lopen. Waar internationale gasten locals kunnen ontmoeten en waar langzaam duidelijk wordt: de scheidslijn tussen huizen, kantoren en hotels verdwijnt. Over dertig jaar leven we allemaal in hotels. Tijd voor de laatste vlucht, die naar de toekomst.
INDEPENDENT HOTEL SHOW AMSTERDAM
Bekijk hieronder de video waarin de 5 hoteldesigntrends worden uitgelicht:
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen