Clemens Kuipers en Jojan Kersbergen openen fine dining-restaurant in Enschede: Café Soleil
Clemens Kuipers en Jojan Kersbergen openen fine dining-restaurant in Enschede: Café Soleil
Enschede heeft er sinds oktober een nieuw fine dining-restaurant bij: Café Soleil. We spreken met eigenaren Clemens Kuipers en Jojan Kersbergen. Zij transformeerden een oud café tot dit luxe, maar toegankelijke restaurant.
Tekst: Iris Kranenburg
Café Soleil klinkt als een café, maar het is een fine dining-restaurant?
“Veel goede en laagdrempelige restaurants in de Randstad heten ‘café’. Dat wilden we in Enschede ook introduceren. We wilden met weinig middelen een oud bruin café om te bouwen tot luxe restaurant waar gasten op hoog niveau kunnen eten, maar wel in toegankelijke setting. We hebben het zelf helemaal verbouwd. Er is plaats voor ongeveer 50 gasten. 38 in het restaurant en ongeveer 12 aan de bar. We zijn een klein, maar fijn restaurant.” Was zo’n restaurant zoals Café Soleil er nog niet in Enschede? “We hebben we het geluk dat we in Enschede zitten. Wij denken namelijk dat daar qua markt nog veel te halen valt. Er zijn grote verschillen wat betreft horeca. Er zijn veel bistro’s en eettentjes waar je prima een hamburger, saté of biefstukje kan eten. Wil je wat luxer uit eten, dan is het ook echt gelijk een stuk luxer, en zit je al gauw een aantal uur aan tafel. Daar tussenin zit dus nog veel ruimte en dat vullen wij nu op.”
En gaat het goed?
“De eerste week was een groot succes met een volgeboekt restaurant. En we kunnen vertellen dat we de komende weken ook vol zitten. Trots zijn we zeker. We hebben er hard voorgewerkt om dit voor elkaar te krijgen. We zijn blij om nu te zien dat er aan het eind van de avond veel blije gasten weer naar huis gaan en aangeven snel weer te komen.” Wat staat er eigenlijk op de kaart?
Wat staat er eigenlijk op de kaart?
“De gast kan starten met wat hapjes, zoals paté van wildzwijn en eendenlever of paling op toast. We werken met voor-, tussen-, hoofd en nagerechten, maar je kunt ook kiezen voor drie, vier of vijf gangen. De sfeer is informeel, maar uiteindelijk moet er wat je op je bord ligt ontzettend lekker zijn en wijnen van goede kwaliteit. We hebben een kleine kaart die we dagelijks wisselen. Dit doen we puur omdat in enkele dagen de prijs van producten kan verdrievoudigen. Begin maart kan een bosjes groene asperges. 2,95 kosten en dit kan eind maart 6,95 zijn.”
Ondernemen in deze tijd ... niet makkelijk! Hoe doe je dat met personeel?
“Midden in de crisis hebben we onze plannen bedacht. Toen hebben we goed over personeel nagedacht. We zijn ervan overtuigd dat als je een leuk team hebt met goede omstandigheden er vanzelf mensen naar je toe komen. We zijn gestart met een klein team, maar inmiddels zijn we meerder sollicitaties verder en groeit het team langzaam. Onze ervaring leert dat koks op dit moment lastig te vinden zijn. Veel zijn de afgelopen jaren een andere sector in gegaan en hebben de horeca verlaten. Het voordeel is dat Jojan en ik allebei kok zijn. Het keuken team is in principe al compleet.”
En de energieprijzen?
“Met de energiekosten hebben we een beetje geluk gehad. De verhuurder heeft vlak voor dat we in het pand trokken scherpe afspraken gemaakt de energiemaatschappij. En daar zijn wij hem dan ook dankbaar voor.”
Hoe gaan jullie om met alle stijgende prijzen?
“Alles wordt duurder dus een hoofdgerecht is inmiddels ook iets duurder geworden. Maar door slim te schakelen met leveranciers zijn er toch mooie producten te vinden voor niet al te veel geld. Vaak helpt het dan ook mee dat een producten bij een lokale boerderij vandaan komt bijvoorbeeld. Ook bellen we vaak: wat heeft een leverancier momenteel liggen en wat kunnen we gebruiken? Door slim te ondernemen kan je veel problemen ontwijken. En kan je er zelf geen last van hebben.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen