Designtrend: groen is de toekomst

Designtrend: groen is de toekomst

Van schattige hangplantjes tot exemplaren met reusachtige bladeren en varianten van zijde: groen is de toekomst. Met dit artikel over natuurlijk en ‘biophilic’ design geven we vast een preview van het thema design in het trendmagazine Trending Topics 2021 (zie onder).

design trendTekst: Iris Kranenburg

Het overkapte terras van restaurant The George in hotel Leijhof in het Brabantse Oisterwijk werd onlangs helemaal vernieuwd. Opvallend: de grote hoeveelheid planten. Manager Thomas Dijst: “We maken gebruik van drie soorten kunstbeplanting. Groen is niet meer weg te denken uit een interieur.
Planten creëren een warme en aangename sfeer. Bovendien wordt de kleur geassocieerd met gezond. En dat kunnen we in deze coronatijd goed gebruiken.”

Waardering voor de natuur

Groen designInterieurontwerper Lianne Bongers kan zich vinden in die woorden. “Door de crisis beseffen we meer dan ooit dat gezondheid het allerbelangrijkste is dat we hebben. Bovendien hebben we meer waardering voor de natuur gekregen. Tijdens een lockdown is dit immers de enige plek waar je naar toe kunt gaan. De natuur geeft mensen een goed gevoel.” Daar ligt volgens Bongers een kans voor de horeca: “Het naar binnen halen van de natuur, ook wel biophilic design genoemd, is een manier om een gezonde omgeving te creëren. Niet voor niets zien we in steeds meer horeca planten.”

Levend groen

Welke tips heeft de ontwerper? “Probeer toch om voor levend groen te gaan vanwege de luchtzuiverende werking. Zorg verder voor advies van een interieurbeplanter en een onderhoudscontract. Zo zien de planten er altijd fris uit. Belangrijk, want dat zegt veel over hoe je met je andere producten omgaat.” Bongers benadrukt dat ook het imiteren van de natuur een positief effect heeft. “Denk aan mooie zijden planten.”

Biophilic design

Bloemen en planten zijn echter slechts een onderdeel van een biophilic design, aldus Bongers. “Het omvat een veel grotere ontwerpstrategie. Uitzicht op de natuur en het gebruik van natuurlijke materialen, zoals hout, kurk, leem en steen, dragen er ook aan bij. Door tevens te werken met kleuren die veel terugkomen in de natuur krijg je een natuurlijke sfeer. En zorg voor voldoende daglicht of kunstverlichting die met de dag meebeweegt. Dit is de toekomst van ontwerpen.”

Groen concept

Groen designOok bij restaurant George zijn planten slechts een deel van het groene concept. Dijst: “In het glas van de douchecabines in de kamers is een bosrijke omgeving te zien, we hebben een grote kruidenkas en maken gebruik van natuurlijke kleuren. Het past allemaal perfect bij de ligging: vlakbij het prachtige natuurgebied Kampina.” Dan besluit hij: “Niet voor niets wordt Oisterwijk ook wel de Parel van Brabant genoemd.”

Trending Topics

Meer lezen over designtrends? In het nieuwe, dubbeldikke glossymagazine Trending Topics is er een heel thema aan gewijd. In dit magazine van Entree en Horecava komen ook andere trendonderwerpen voor 2021 aan bod, zoals food, bier, koffie en personeel. Het glossy magazine van bijna 250 pagina's (!) verschijnt op 1 februari en sluit aan op de digitale editie van de Horecava, die op 1 februari plaatsvindt. De eenmalige glossy is bestemd voor professionals uit de hele horecabranche. Meer dan 50.000 van hen krijgen het stijlvolle bewaarnummer gratis toegestuurd (de abonnees van Entree Magazine én alle ‘prime’ bezoekers/relaties van Horecava). Daarnaast wordt het magazine digitaal verspreid onder de abonnees van de wekelijkse nieuwsbrief van Entree Magazine én die van Scoops, de maandelijkse nieuwsbrief van Horecava. Nog eens goed voor 150.000 adressen.

 

 

 

Artikel delen