Ahmed Baglari vernieuwt elke 2 jaar interieur: 'Zo komen gasten terug'

BY AMI - Rotterdam - Header

Ahmed Baglari vernieuwt elke 2 jaar interieur: 'Zo komen gasten terug'

Eigenaar Ahmed Baglari is het creatieve brein achter de restaurants BY AMI in Rotterdam en sinds kort ook Den Haag. Elke twee jaar vernieuwt hij het interieur. Met een overvloed aan ideeën heeft hij BY AMI in Rotterdam herhaaldelijk een nieuw leven ingeblazen. Wij spraken hem over zijn laatste restyling. "Ondanks dat BY AMI in Rotterdam al vijf jaar bestaat en dit mijn derde restyling is, ervaar ik nu echt een 'wauw'-moment. 


Tekst: Sanne Lafleur
Foto's: Horeca in Beeld

Je hebt je restaurant in Rotterdam verbouwd: wat is er veranderd en waarom was dat nodig?

 “Vijf jaar geleden zijn we gestart met BY AMI, waarbij ik elke twee jaar het interieur vernieuw. Zo kan ik de gasten die de afgelopen jaren zijn geweest blijven prikkelen en terug laten komen naar de zaak. Dat gaat over een stuk meer dan alleen eten en drinken. Bovendien zorgt deze aanpak ervoor dat de zaak voortdurend in the picture en up-to-date blijft.”

“Het interieur zou ik omschrijven met de woorden tropisch, jungle en natuur. Vroeger kon je de term Instagrammable noemen, tegenwoordig is het eerder een content locatie. Bij het restylen lag mijn focus op de details, waardoor we de ervaring van de gast naar een nog hoger niveau tillen. De consistentie in details strekt zich uit van het interieur - van de tafels tot de kunst aan de muren - tot in de producten van onze gerechten, drankjes, servetten en menukaarten. Alle elementen komen samen. Het doel daarvan is dat gasten bij binnenkomst al denken: 'wauw, wat mooi', maar dat het verhaal eigenlijk dan pas begint."

*De tekst gaat verder onder de foto's

6 - BY AMI - Rotterdam - Beeldmateriaal 7 - BY AMI - Rotterdam - Beeldmateriaal

Hoe is de restyling van BY AMI Rotterdam verlopen?

“Veel uitdagingen heb ik niet gehad tijdens het restylen van BY AMI Rotterdam. Dat heeft te maken met een goede voorbereiding. Zo koos ik er bewust voor om tijdens de kerstvakantie de deuren tien dagen te sluiten. Hierdoor kwam de verbouwing niet gehaast tussen de werkzaamheden door. Dit bood niet alleen ruimte voor een zorgvuldige restyling, maar gaf ook het vaste personeel de gelegenheid om thuis van de feestdagen te genieten. Uitgerust keerden zij terug naar een compleet vernieuwde zaak."

"Ik nam zelf de rol van aannemer op me en voerde maanden van tevoren gesprekken met diverse partijen om alles in goede banen te leiden. Maar uiteindelijk moet je natuurlijk ook een beetje geluk hebben dat alles loopt zoals gepland.”

'De restyling heeft voor een goede doorloop gezorgd'

Welke voordelen merkte je na de restyling?

“Dat het interieur helemaal nieuw en verfrissend is: het is echt een nieuw verhaal. Ondanks dat BY AMI in Rotterdam al vijf jaar bestaat en dit mijn derde restyling is, ervaar ik nu echt een 'wauw'-moment. De groei is fantastisch. Ik merkte direct een boost, vooral tijdens de rustige maanden in januari en februari. In de media zagen we meteen weer aandacht voor onze zaak. Dit merk ik ook aan het aantal bezoekers. Iedereen die erover hoorde, wil het zien en beleven. De restyling heeft dus echt voor een goede doorloop gezorgd.”

*De tekst gaat verder onder de foto

6 - BY AMI - Rotterdam - Beeldmateriaal

Vind je dat ieder restaurant na een bepaalde tijd een restyling nodig heeft?

“Dat is moeilijk te zeggen. Veel concepten zijn van A tot Z doorgedacht door een architect en andere externe bedrijven. Dan moet je niet zomaar alles veranderen. Als je dat wel doet is het belangrijk dat je daar gevoel voor hebt.”

*De tekst gaat verder onder de foto's

7 - BY AMI - Rotterdam - Beeldmateriaal 4 - BY AMI - Rotterdam - Beeldmateriaal

“Je ziet daarentegen wel dat gasten de zaak kennen wanneer ze twee of drie keer zijn geweest. Als er dan ook nog links en rechts twee nieuwe zaken met een hysterisch concept openen, gaat daar de aandacht naar uit. Dus wil je vernieuwend blijven, dan is het wel belangrijk dat je meegaat met de tijd. Daarbij gaat het er niet om dat je de hele zaak moet verbouwen, maar dat je bepaalde elementen vernieuwt en dat laat zien. Zo ben je weer helemaal up-to-date. Het is een investering die je moet doen. Denk daarbij aan de kosten van de aanschaf van een geheel interieur van een nieuwe zaak. Maar mijn ervaring is dat deze investering zichzelf terugbetaalt.”

“Kortom, als je een aantal jaar een concept hebt dan raad ik een restyling sterk aan. Je doet dan weer mee in de lijst van alle hotspots. Doe je dat niet dan kom je terecht in het verhaal: been there, done that.”

*De tekst gaat verder onder de foto

4 - BY AMI - Rotterdam - Beeldmateriaal

Welk advies zou je horecaondernemers geven die ook een restyling willen doen?

“Met een restyling ga ik er gedurfd in, dat zit in mijn persoonlijkheid. Ondanks dat ik altijd het geheel voor ogen houd, maak ik bijvoorbeeld geen moodboard. Zoiets zorgt ervoor dat je uniek bent, het komt namelijk voort uit je eigen ziel en gedachten. Daar zie je de passie in terug. Om mij heen zie ik gebeuren dat horecaondernemers een klein stukje aanpakken waar de rest niet bij past. Dus ik wil graag mee geven: denk aan het geheel, maar niet te veilig en gewoon gaan.”

Artikel delen