Horecava vindt plaats van 8 tot en met 11 januari 2024 in RAI Amsterdam. Innovatie zal komende editie een zeer grote rol spelen. Horecava-directeur Florentine Rijkmans: "Ondernemers zoeken harder dan ooit naar oplossingen voor de problemen die nu spelen: personeel, inkoopkosten, lage marges, duurzaamheid." Kijk hier voor tickets.
Foto: Ming Chao
Florentine Rijkmans is sinds september 2022 directeur van Horecava en verantwoordelijk voor de beurs en het platform. Enthousiast geworden door een bijbaan in de horeca koos ze ooit voor een opleiding aan de hogere hotelschool in Maastricht. Na enkele functies bij een horecaleverancier en een cateraar begon zo’n vijf jaar geleden haar carrière bij Horecava. “Mijn eerste Horecavabeurs waar ik eindverantwoordelijk voor was, was ook meteen de eerste na corona."
"Het was goed dat we ons konden laten zien, maar nu gaan we weer echt stappen zetten. Ondernemers zoeken harder dan ooit naar oplossingen voor de problemen die nu spelen: personeel, inkoopkosten, lage marges, duurzaamheid. Er zijn uitdagingen genoeg. De beurs trekt jaarlijks zo’n 60.000 professionals waarvan 76% aangeeft innovatie belangrijk te vinden, het is voor hen een belangrijke drijfveer voor het bezoek.”
*Tekst gaat verder onder de foto en het grijze kader
De hoofdthema’s van Horecava zijn duidelijk: innovatie, duurzaamheid en personeel. “Het is ook precies op die vlakken dat wij laten zien wat de antwoorden zijn voor de uitdagingen van horecaondernemers. We inspireren met concrete vernieuwingen en conceptuele mogelijkheden. Op de beurs vertaalt zich dat bijvoorbeeld in een pop-uprestaurant met AI-toepassingen, het NK Barista en onze Trend- en Start-upLAB’s.”
Personeel is een van de heetste hangijzers in horecaland. Florentine Rijkmans benadrukt dat de focus op professionalisering kansen biedt: "De branche wordt steeds bedrijfsmatiger, met meerdere specialisaties, organisaties worden groter en er zijn dus ook meer managementfuncties. Dat biedt dus wel degelijk doorgroeimogelijkheden.”
Jongeren kunnen carrière maken in de horeca, en zijn tegelijkertijd de gast van de toekomst. Nu al maken ze een groot deel uit van het totale horecabezoek en -gebruik. “In 2030 komt 65% van alle out-of-home-omzet van millennials en Gen Z. De zogenaamde gemaksgeneraties. Daar moet je als ondernemer op inspelen."
"Kijk welke kansen hun behoeften en gedragingen bieden. Ik denk aan: speciale koffie on-the-go en Instagrammable cocktails. Veel van hun aankopen zijn spontaan. Het is een gemiste kans als je daar niets mee doet.”
*Tekst gaat verder onder de foto's
Moeten ondernemers dan hun hele bedrijf op de schop gooien? “Zeker niet. Je kunt op kleine schaal inspringen, je hoeft niet je hele zaak anders in te richten of het hele aanbod aan te passen. Horeca wordt ook steeds meer een verblijfsplek, geef dat samenzijn de ruimte. Bijvoorbeeld met flexibele indelingen zodat gasten ergens een hele middag met elkaar kunnen zitten of blijven werken."
"Dat je start als ontbijtbar en later snacks en lunch aanbiedt. Er is veel mogelijk, maar maak een keuze." En binnen het scala dat volgens Florentine Rijkmans mogelijk is, kijk je wat bij je past. "Dus bedenk eerst: wie wil je zijn? Maar de basis is en blijft: Waar word je blij van?”
De horeca heeft veel knoppen om aan te draaien en dat is precies waar Horecava mee inspireert en de beste voorbeelden van geeft. Duurzaamheid is ook zo’n belangrijk onderwerp. “Dat kun je koppelen aan inkoopkosten en food waste. Wij laten zien hoe je kansen kunt benutten om te blijven bestaan in de toekomst. Dat je bijvoorbeeld technologie kunt inzetten om efficiënter te werken, zodat medewerkers zich kunnen focussen op gastvrijheid - als je daarvoor kiest.”
Reden te meer om Horecava ook in 2024 te bezoeken. Om te ervaren waar de branche naartoe gaat en waar je morgen mee aan de slag kan.