'Hysterische horeca': waarom restaurants kiezen voor een over de top design

Dolle Diva Amersfoort
Tags: design

'Hysterische horeca': waarom restaurants kiezen voor een over de top design

Gigantische kroonluchters, levensgrote artworks en overdadige prints: stap binnen in de wereld van ‘hysterische horeca’, een klinkende term die werd bedacht in een recente aflevering van Bekt Lekker de Podcast. Wat is de aantrekkingskracht van dit soort restaurants, zoals Dolle Diva (Amersfoort), La Nostra Gigi (Amsterdam) en Bacchanalia (Londen)? “Je weet niet meer waar je moet kijken.”

Tekst: Iris Kranenburg en Sanne Lafleur
Hoofdfoto: Dolle Diva in Amersfoort

Dolle Diva Amersfoort

Wat gasten van Dolle Diva in Amersfoort na binnenkomst als eerste doen? Eigenaar Luc Dielissen is duidelijk: “Hun telefoon pakken om het interieur vast te leggen.” Niet zo gek: wie rondkijkt in het nieuwe restaurant, komt ogen te kort. 172 kristallen kroonluchters schitteren aan het plafond en uitbundige prints en levensgrote graffiti-werken sieren elke vezel van de zaak. Zitten doe je op rode fluwelen stoelen of aan de uitgelichte bar van natuursteen. Stuk voor stuk eyecatchers van jewelste. Zelfs de tocht naar de wc’s heeft een wow-factor: de twee lange videowalls in de hal laten je even in een totaal andere wereld begeven.

Ja, bij Dolle Diva is iedere vierkante centimeter over de top. Net als alles op het menu trouwens: sushi wordt geserveerd op schalen met ijs en tropische bloemen en de knalroze Pink Diva is de hardloper onder de cocktails. Dielissen deed inspiratie op in Londen. “Daar bezochten we 25 geweldige bedrijven. Van al die inspiratie maakten we een geheel: Dolle Diva.”

*Tekst gaat verder onder de foto

Dolle-Diva-Amersfoort-2
Dolle Diva Amersfoort

Lolo, Secret Garden en Grace

Maar Dolle Diva is anno 2023 zeker niet het enige nieuwe restaurant dat de gast met een over de top-design verleidt. In Amsterdam trekken onder andere Lolo, ’t Heemelrijck, Secret Garden en La Nostra Gigi bekijks, in Rotterdam kijk je bij Grace je ogen uit en The Streetfood Club in Breda is de overtreffende trap van die in Utrecht. In Londen? Daar is het gloednieuwe Bacchanalia the talk of the town (zie kader).

Dit soort uitbundige interieurs kwam onlangs uitgebreid ter sprake in de food-podcast Bekt Lekker de Podcast. Hosts en trendwatchers Gijsbregt Brouwer en Maartje Nelissen hadden het in die uitzending over ‘hysterische horeca’. Brouwer: “Dit zijn zaken die helemaal volhangen met bloemen, tierelantijnen, goud, glitters, spiegels en ga zo maar door. Zó over de top dat je niet meer weet waar je moet kijken.”

Volgens Brouwer is deze glittercultuur in Thailand en Saoedi-Arabië al veel langer een fenomeen. “In Nederland werd langer vastgehouden aan enerzijds hippe tentjes van hout en tweedehands meubels en anderzijds aan de Londense millenial pink zaken als Mama Kelly in Amsterdam."

*Tekst gaat verder onder de foto's en het kader.

Links: Lolo Rechts: Secret Garden
Hysterische horeca-Lolo Hysterische horeca-Secret Garden

Horeca als bestemming

Brouwer ziet twee kantelpunten waardoor ‘hysterische horeca’ nu toch zichtbaar is in Nederland. De eerste heeft te maken met de stijgende populariteit van TikTok. “Daar draait het alleen om video, waardoor je veel meer kunt laten zien dan op bijvoorbeeld Instagram. Denk aan tafelbereidingen en rokende gerechten en dranken.”
 
Het tweede kantelpunt komt door corona, legt Brouwer uit. “Tijdens de lockdowns maakten mensen thuis cocktails en had iedereen goede delicatessen in huis. De horeca moest na de lockdowns alle zeilen bijzetten om mensen weer uit hun huis te krijgen. Met uitbundige interieurs lukt dat. Thuis heb je namelijk niet zo’n interieur en dat ga je thuis ook niet krijgen. De horeca is hiermee weer een bestemming geworden."

Grondlegger van deze stijl

Will Erens sluit zich aan bij de woorden van Brouwer. Hij staat bekend om zijn ontwerpen van overdadig gedecoreerde restaurants, zoals La Nostra Gigi, ‘t Heemelrijck en Secret Garden in Amsterdam. Met zijn bureau Too Many Agencies is hij een van de grondleggers van dit soort interieurs. ‘Less is poor’ is dan ook zijn slogan.

“Café Panache in Amsterdam was in 2015 de eerste uitbundige zaak die wij ontwierpen. Dat was uniek voor deze tijd.” Mensen stonden volgens Erens versteld van de vele verschillende tegels en de grote lampenkappen. “Nu is geen zaak meer succesvol als het niet van voor tot achter Instagrammable is. De verklaring hiervoor is dat in 90% van de zaken het eten niet geweldig is. Als de ambiance dan ook niet goed is, komen gasten niet meer terug. Maar heb je een zaak die een verpletterende indruk maakt met het interieur? Dan vergeven gasten dat het eten niet wow was.”

'Liever uitgesproken dan ingetogen'

De designer is niet van mening dat er te veel van dit soort restaurants zijn. “Integendeel. Waarom zou je in een saai interieur gaan zitten als je ook naar een zaak kunt gaan waardoor je even in een film van Tarantino meespeelt? Kijk naar grote steden. De zaken die eruit springen zijn altijd de uitbundige.” Erens ziet de opkomst van dit soort designs dan ook niet als een trend. “Wij moeten er als designers voor zorgen dat deze interieurs klassiekers worden. Plekken waar ondernemers honderd jaar niks aan hoeven te doen en die door de jaren heen alleen maar mooier worden.”

*Tekst gaat verder onder de foto van La Nostra Gigi.

Hysterische horeca-La Nostra Gigi

Over twee jaar

Of het écht klassiekers worden, vraagt trendwatcher Brouwer zich af. “Als ze goed eten serveren, is de kans groot dat ze lang kunnen bestaan. Maar het is het lastig om te zeggen waar deze ontwikkeling over twee jaar staat. Het meest voor de hand liggend is dat dit een golf is. Maar feit is wel dat we nog lang niet aan de top zitten en we nog een hoop copycats of originele varianten gaan zien.”  
 
Wel ziet Brouwer uitdagingen met dit soort interieurs. “De meeste mensen die op deze zaken afkomen is dagjespubliek. Vergelijk het met mensen die een dagje naar de dierentuin, de Efteling of een stad gaan. In Amsterdam kan de horeca prima leven van toeristen en dagjespubliek, maar in Amersfoort of Breda is dat ingewikkelder. Dan moeten mensen na een paar weken of maanden weer terugkomen naar zo’n zaak.”
 
Volgens designer Erens doen ze dat wel, mits ieder detail klopt. “Een concept moet van A tot Z op de juiste manier zijn ingevuld. Denk aan personeelskleding – niet overal dat saaie witte shirt en schort! – en servies dat matcht. Als dat soort dingen niet worden aangepast aan het interieur, is dat een enorme dobber. Deze elementen zijn juist de kers op de taart.”

*Lees verder onder de foto.

Links: Amazonico in Londen Rechts: Ruby Rose in Utrecht
Hysterische horeca-Amazonico Hysterische horeca-Ruby Rose

Bacchanalia: nieuwe hotspot in Londen

Bacchanalia in de Londense wijk Mayfair is de nieuwe talk of the town. Over het spectaculaire interieur van het Grieks-mediterraans restaurant wordt volop gesproken. Wie de zaak betreedt, kan niet om de immense werken van kunstenaar Damien Hirst heen. Aan het plafond hangen zijn sculpturen in de vorm van engelen, gevleugelde leeuwen, eenhoorns en Bacchus (God van de wijn, roes en dronkenschap). De levensgrote muurschilderingen van Gary Myatt en de bijna honderd klassieke beelden door het restaurant sluiten daar naadloos op aan. Het restaurant valt onder de Londense restaurantgroep Caprice Holdings. Het interieur van Bacchanalia werd gerealiseerd door Martin Brudnizki Design Studio.

Hysterische horeca-Bacchanalia

Uitbundige restaurants in Nederland:

  • Dolla Diva in Amersfoort
  • La Nostra Gigi in Amsterdam
  • Lolo in Amsterdam
  • Secret Garden in Amsterdam
  • Grace in Rotterdam
  • The Streetfood Club in Breda
  • Ruby Rose in Utrecht

UITBUNDIGE RESTAURANTS IN HET BUITENLAND

  • Amazonico in Londen (zie onderstaande afbeelding)
  • Sushi Samba Convent Garden in Londen
  • Bacchanalia in Londen
  • Annabels in Londen
  • Gloria in Londen
  • Sketch in Londen
  • La Pérouse in Parijs
  • Girafe in Parijs
  • Café Costes in Parijs

Foto: Grace in Rotterdam

Grace Rotterdam-5
Artikel delen