Horeca-interieur trends: 'Over de top wordt ingetogen in 2024'
Ze wil met haar ontwerpen het liefst iconen creëren en combineert graag klassieke elementen met een verrassende twist. Voor 2024 ziet interieurarchitect Judith van Mourik alweer een tegenbeweging voor het over the topdesign in de horeca, dat we het afgelopen jaar veel zagen. ‘In 2024 wordt het interieur weer rustig en licht: tijdloos én duurzaam!’
Tekst: Kristi Houtkamp
Interieurarchitect Judith van Mourik ontwerpt onder meer voor hotels en restaurants in binnen en buitenland. Boetiekhotel Relais & Château Weeshuis Gouda draagt haar handtekening. Ook realiseerde Van Mourik een indrukwekkend interieurontwerp voor hotel Parc Broekhuizen in Leersum en de bijbehorende restaurants Voltaire* en Bistro LOF. In dit ontwerp combineerde zij het historische karakter van het landgoed met moderne elementen. Het leverde haar twee prijzen op: de Design Award in Athene (2018) en de Entree Award voor Best Hotel Design (2017).
*Tekst gaat verder onder de foto's
*Interieur hotel Parc Broekhuizen in Leersum
Inspiratie
"Het creatieve spanningsveld zoeken tussen klassiek en nieuw, daar houd ik van”, omschrijft Van Mourik haar ontwerpstijl. Zo haalt ze inspiratie uit het naoorlogse modernisme: Mid Century (1940-1960).“Kenmerken van de Mid Centurystijl zijn strakke lijnen en organische vormen. Die vul ik in met natuurlijke materialen zoals hout, leer, natuursteen en metaal en een neutraal kleurenpalet, met subtiele accenten van levendige tinten of patronen, zoals die van de Amerikaanse designer Kelly Wearstler.”
De belangstelling van ontwerpers voor de Mid Century neemt toe, vertelt ze. “Dat maakt stukken zeldzaam. Gelukkig heb ik een breed netwerk van leveranciers die weten waar ze me voor kunnen bellen en houd ik ervan om te shoppen op internationale designbeurzen.”
Klassieke basis is tijdloos
Van Mourik verwacht dat we in 2024 een meer ingetogen interieur in de horeca gaan zien. “Kwaliteit, rust en een warm kleurpalet. De overdadige interieurconcepten van het afgelopen jaar zijn gewoon té trendgevoelig. De verrassing is er snel af.” Dit soort interieurs is volgens haar heel beperkt houdbaar.
“In middelgrote en kleinere steden blijft het wat langer interessant, maar in een stad als Amsterdam is een interieurdesign sowieso maar twee tot drie jaar houdbaar. (Internationale) gasten zoeken er naar zaken die net hun deuren hebben geopend. Een nieuw restaurant, restobar of cocktailclub: het gaat ze om de plek in de stad en het eten of de cocktails die er worden geserveerd. De totaalbeleving.”
Geen gast komt er alleen voor het interieur van de nieuwe zaak, zegt Van Mourik. “En dat is dus het lastige voor horecaondernemers in de grote steden: eenmaal gezien en ervaren, ben je niet verrassend meer en zijn er weer nieuwe zaken die trekken, dan komt het neer op originaliteit, kwaliteit en authenticiteit.” Ze adviseert ondernemers daarom goed na te denken over de inrichting van hun zaak.
“Investeer liever in een klassieker interieurontwerp. Dat is niet alleen tijdloos, maar ook duurzamer. Trends volgen doe je dan met accenten, accessoires en bijvoorbeeld met je personeelskleding en het menu. We ontwikkelen in België een hotelconcept, net over de grens bij Maastricht. Een country estate met een verrassend karakter door een verscheidenheid aan gebouwen. Hier kom je volledig tot rust én raak je geïnspireerd. Dit nieuwe country estate, rural chique, kan je als tegenhanger zien van de huidige ontwikkelingen.”
*Tekst gaat verder onder de foto's en het grijze kader
Tips voor starters
Judith van Mourik adviseert startende horecaondernemers het interieur van hun zaak langzaam op te bouwen. Maar start wel de ontwikkeling van een concept, een visie, iets waar je achter staat en wat goed bij je past, benadrukt ze. “Wie een zaak overneemt, kan bijvoorbeeld een nieuwe setting maken met het meubilair dat er nog is.”
Wat weinig moeite kost en snel resultaat geeft, is volgens haar het (opnieuw) bekleden van de bar. “Met hout of tegels geef je ‘m een facelift, die in feite een kleine aanpassing is.” Hetzelfde geldt voor het opnieuw (laten) schilderen van de zaak. “Durf voor één kleur te kiezen voor zowel de muren als het plafond. Dat geeft een rustig beeld en staat heel mooi.” En heb je een terras bij je zaak? Voer de uitstraling van je zaak dan door naar buiten. Kies voor stoelen in twee variaties en varieer in tafels met normale en hoge zit. Kleed het geheel aan met mooie bakken vol groen. Maak gezellige hoeken”, tipt ze.
Veras met contrasten
Blijf met je interieurontwerp ook dichtbij jezelf, tipt Van Mourik. “Kijk eens goed naar de omgeving waar je zaak is gevestigd. Zit jouw hotel of restaurant in een monumentaal pand? Dan is dat de basis. De verrassing creëer je dan met contrasterende elementen. In Bistro LOF hangt een enorme citroen aan de wand en in de monumentale entree van het hotel, is de dégradé traploper een blikvanger.” Verder is het belangrijk om je concept uit te dragen, benadrukt ze.
“Een chef van een sterrenrestaurant maakt een andere keuze voor het meubilair dan een ondernemer van een breakfast bar. Probeer zoveel mogelijk aan je concept vast te houden. Zorg dat de grafische vormgeving erbij past of bijvoorbeeld de sfeer van de kaarsen op tafel ... Alles draagt ertoe bij.” Gasten zijn verwend. Ze reizen, gaan regelmatig uit eten en zien veel trends voorbijkomen op sociale media. “Hun verwachtingspatroon is hoog. Een interieurconcept met een visie gaat langer mee. Jouw zaak moet (blijven) verrassen en verwondering uitlokken. Daarmee til je het naar een hoger niveau.”
*Tekst gaat verder onder de foto's
Interieur van Bistro Lof
Circulair design
De trends voor het interieur volgen die in de mode, legt Van Mourik uit. Duurzaamheid en hergebruik zijn al belangrijke thema’s op fashionge bied en in het horecainterieur gaat dit in 2024 nog meer een rol spelen, verwacht ze. “Circulair design is zeker geen hype, maar een begrip dat iedere interieur ontwerper omarmt. Naast esthetiek gaat het steeds meer om het creëren van interieurs die passen bij de thema’s van het tijdsbeeld. Gasten zijn zich meer bewust van de impact van designkeuzes op het milieu en ik verwacht dat dat bewustzijn toeneemt. Wie daar met zijn horecazaak op inspeelt, oogst waardering."
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen