De horeca biedt een aantrekkelijk podium voor merkbeleving. Steeds meer grote merken uit o.a. de mode-, fitness-, food- en beautybranche stappen dan ook de horeca in. Natuurlijk met een bijpassend interieur. Vier inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland, ook voor als we straks weer zonder zorgen de grens over mogen!
Tekst: Iris Kranenburg
Van fashion naar food! Vorig jaar opende het Franse modehuis Louis Vuitton bar Le Café V en restaurant Sugalabo V met dakterras in het Japanse Osaka. De luxe horecagelegenheden zijn te vinden in de nieuwe flagshipstore en de gerenommeerde Japanse topchef Yosuke Suga is verantwoordelijk voor het menu. Louis Vuitton-directeur Michael Burke liet weten bezig te zijn met meerdere restaurants en zelfs het openen van een hotel staat op de agenda. LVMH is het moederbedrijf van Louis Vuitton.
Het highend-fitnessmerk Equinox opende vorig jaar een hotel in de gloednieuwe wijk Hudson Yards in New York. Natuurlijk kunnen gasten er volop sporten, sportlessen volgen en personal trainers huren. De kamers laten na verduistering geen enkel lichtstraaltje binnen en de dekbedden helpen om de lichaamstemperatuur te reguleren. Mede-eigenaar Harvey Spevak: “We lanceren trends in plaats van ze te volgen. Alles wat we tot nu toe hebben bereikt, geeft ons voldoende geloofwaardigheid om ook de hotelsector te betreden.” Equinox heeft sportscholen in de VS, Canada en Engeland en hotels op de planning in LA, Chicago en Houston. Wil je op de hoogte blijven van trends en nieuwe horeca-openingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Niet helemaal nieuw, maar nog altijd vernieuwend. Het Deense meubelmerk VIPP, bekend van luxe keukens, heeft sinds 2018 drie hotels: Shelter (Immeln in Zweden), Loft en Chimney House (allebei Kopenhagen). Gasten die hier verblijven kunnen alles van het merk zien én testen. Daar moet wel wat voor worden neergelegd: hotel Shelter (foto) in de Zweedse bossen kost zo’n duizend euro per nacht. Maar wie vervolgens overgaat tot de koop van een VIPP-keuken, krijgt het geld van de overnachting wel terug. Interessante vraag is natuurlijk: zijn deze ‘shoppinghotels’ de nieuwe catwalks voor design?
Rituals, het bekende cosmeticamerk, opende onlangs aan het Spui in Amsterdam House of Rituals. Dit is de gloednieuwe flagshipstore waar mensen een 360-graden beleving van het merk krijgen. Restaurant Rouhi is daar onderdeel van. Die naam is een samensmelting van de Arabische woorden ‘rouh’ en ‘i’: mijn ziel. Designer Michel Ruijgrok van ESTIDA heeft een sfeer gecreëerd die bereikbare luxe uitstraalt. Het menu is geïnspireerd op de keuken uit het Verre Oosten. Op de kaart staan o.a. gefermenteerde ramen van miso, gegrilde yakitori en gestoomde dumplings. In de zomer van 2021 openen er ook Rituals-spa’s in de flagshipstore.