Studio Modijefsky maakt boek MAKING SPACE

Studio Modijefsky maakt boek MAKING SPACE

In oktober verschijnt het 450 pagina's tellende boek MAKING SPACE van Studio Modijefsky. Het designbureau houdt hiervoor tot en met 2 augustus een crowdfundingscampagne. Bekijk een preview van het boek onder dit bericht.

 

De laatste tien jaar heeft Studio Modijefsky, een interieurarchitectuur studio uit Amsterdam, ontwerpen gemaakt voor bars, winkels en restaurants door heel Nederland. Denk aan plekken als Foodhallen Den Haag, ’t Blauwe Theehuis, CityHub Rotterdam, Bar Botanique, Karavaan, Kanarie Club en The Roast Room. Deze ontwerpen zijn wereldwijd online gepubliceerd, maar ook in magazines zoals Entree. In deze stukken wordt het resultaat van een creatief proces vastgelegd in strakke fotografie, en het ontwerp en alle details in mooie composities uitgelicht.
 

Aangevuld met extra beelden

Maar deze beelden vertellen slechts de eerste helft van het verhaal van de ontworpen plekken. Daarom zijn de bestaande beelden van het werk aangevuld met een rijke documentarystyle geschoten serie waarin fotograaf Maeve Stam de plekken laat zien als de levendige biotoop van de mensen die zich de interieurs op hun persoonlijke manier eigen maken. Samen geven de twee momenten dan een veel vollediger, tweeledig inzicht in Studio Modijefsky’s ontwerppraktijk: de studio’s designfilosofie gevolgd door het maakproces van het fysieke interieur en hun betekenis, die zich voltrekt zodra deze interieurs in gebruik worden genomen.

Ontwerp en gebruik ruimte

Het eerste deel van MAKING SPACE gaat over het ontwerpproces in woord en beeld, waarin dieper wordt ingegaan op de werkwijze achter elk ontwerp, de ontwerpmethodiek en het vertellen van verhalen. Gevolgd door het maakproces; samenwerkingen met makers: schilders, tegelfabrieken, glasblazers, timmermannen, metaalbewerkers en andere vakmensen die de ontwerpen realiseren. In het tweede deel wordt de dialoog zichtbaar tussen de ontworpen plekken en de ziel die erin wordt geblazen door het gebruik ervan. De drankjes die er worden geserveerd, producten die er worden gepresenteerd en de verschillende ‘vibes’ op verschillende momenten van de dag.
 

Unieke atmosfeer

Het spanningsveld tussen deze twee onderwerpen genereert een unieke atmosfeer, en de reden waarom fotograaf Maeve Stam is aangetrokken. Maeve plaatst zichzelf in het midden van de actie en wordt daardoor onderdeel van het moment. Door haar ogen laat ze de kijker beleven wat zij voor haar lens vangt. Zo weet ze het gebruik, de setting, de omgeving, objecten en de hoofdpersonen allemaal onderdeel te maken van de verschillende energieën ter plaatse.

Pre-order

Projecten in het boek: Wolford Amsterdam/Paris, Bonnie, Karavaan, Ketelhuis, La Cervecería, Foodhallen Den Haag, Otto’s Burger, ’t Blauwe Theehuis, Ramona, The Commons - The Student Hotel Maastricht, CityHub Rotterdam, Moods, Sardine, Da Portare Via, Wyers & Miss Louisa, Home st. Willibrordus, Kanarie Club, Mama Dough, Bar Botanique, Bar Basquiat, Viscafé De Gouden Hoek, The Roast Room, Holy Smoke, Waterkant, Eddy Spaghetti, Bar Bukowski, Appelsap, Piet de Gruyter, Visaandeschelde. Het boek zal in oktober 2020 in de winkels verschijnen, maar is tijdens onze crowdfunding campagne t/m 2 augustus 2020 al vooruit te bestellen via: www.voordekunst.nl/projecten/10689 

Artikel delen