In het Amsterdamse wooncomplex Rhapsody opent binnenkort The Villy: een ontmoetingsplaats met volop lokaal lekkers en fijne werkplekken voor (buurt)bewoners. Ondernemers Rob van Herpen en Jeroen Veldkamp geven een preview van dit vernieuwende concept, dat het dorpsgevoel naar de stad brengt.
“The Villy is een samenstelling van village en city “, begint Rob van Herpen van Hanex Hospitality. “Met dit horecaconcept willen we de gemeenschapszin van het dorp combineren met de bruisende energie van de stad. The Villy wordt een soort hotellobby voor bewoners van Rhapsody in Amsterdam en een ontmoetingsplaats voor de buurt.”
“Voor bewoners is The Villy eigenlijk een verlengstuk van hun huis, waar ze kunnen eten, drinken, werken en evenementen kunnen organiseren en bijwonen, iets lekkers of lokaals kunnen kopen in the Deli, maar waar we ook pakketjes aannemen en klaarstaan als aanspreekpunt”, legt Jeroen Veldkamp uit. “En voor de buurt is het een plek die verbindt. We noemen onze horecaruimte met de keuken als kloppend hart niet voor niets The Makery: hiermee nodigen we mensen uit om samen met ons maker te worden. Samen de plek tot leven te brengen.”
Op de begane grond van het Amsterdamse wooncomplex Rhapsody, in de Kolenkitbuurt aan de rand van Bos en Lommer. Een buurt die lange tijd slecht bekend stond, maar waar verschillende buurtinitiatieven van Cascoland voor steeds meer verbinding zorgen. Zo kookten buurtkoks wekelijks voor bewoners op de plek waar nu het wooncomplex staat. Veldkamp: “The Villy sluit daar heel mooi bij aan. We hebben veel contact met buurtbewoners en sociale initiatieven en werken zoveel mogelijk met producten van bakkers, slagers, brouwerijen of stokerijen uit de buurt. Deze buurt heeft een duidelijk DNA. Dat moet je gaan terugzien in The Villy.”
In opdracht van CBRE Global Investors, ontwikkelde ontwerpbureau PUBBLIK&VOS met haar team The Villy. Van strategie, merknaam en de communicatieve vertaling van het merk, zowel grafisch als op het gebied van het interieurontwerp. Voor het vinden van de juiste ondernemer betrokken zij Horeca Development. Die op haar beurt de ondernemers van Coffeelab koppelde aan de Hanex Hospitality Group (bekend van foodstops bij tankstations), “De vraag kwam van meerdere kanten”, vertelt Van Herpen. “CBRE wilde de ‘plint’ van Rhapsody een mooie invulling geven. En ik liep al jaren rond met het idee om een onderscheidend horecaconcept neer te zetten, dat vond ik in The Villy en toen ik de ondernemers van Coffeelab ontmoette ging het balletje aan het rollen. Samen durfden we de stap van Brabant naar Amsterdam te maken.”
Publikk&Vos heeft het ‘dorp in de stad’ gevoel tot in de puntjes doorgevoerd in design en concept. Een formule die ook prima past op andere locaties. “Stadse elementen in beton en wittinten worden afgewisseld met versgeplukte kleuren van het platteland, zoals varkentjesroze en sperzieboongroen”, noemt Veldkamp als voorbeeld. “Het meubilair is een mengelmoes van strak, stads design en landelijke elementen. En ook op de kaart, die van ontbijt tot cocktails gaat, mixen we dorps en stads met lokale invloeden. Dus wel gewoon pannenkoeken, maar dan gevuld met pekingeend of lokale ingrediënten.” Wat Veldkamp ook belangrijk vindt: “We hebben twee uitgangen. En we hopen van harte dat bewoners en vaste gasten gewoon “achterom” komen, zoals dat in een dorp normaal is. Dat ze gaan zitten en een kop koffie pakken, alsof ze thuis zijn.”
“1 maart opent de Deli en gaan we ‘to go’ aanbieden. Zo bouwen we alvast een gevoel van community op. Zodra het mag, opent The Makery. In het originele concept, met eventuele aanpassingen”, zegt Veldkamp. “We zien corona als een drempel die we moeten nemen. Maar we geloven in de toekomst.”