Who Ayam opent in Utrecht: 'Doel is om 70 locaties te openen'

Who Ayam Utrecht

Who Ayam opent in Utrecht: 'Doel is om 70 locaties te openen'

Naast Centraal Station Utrecht opent op 22 juni een nieuwe horecagelegenheid: Who Ayam. Gasten stellen hier zelf hun fusiongerecht samen, waarbij elk ingrediënt iets vertelt over hoe jij je voelt. Eigenaar is Clifford Francis en Art2Go ontwierp het interieur. "Het doel is om zeventig filialen in Nederland en enkele honderden in het buitenland te openen. Zo kunnen we daadwerkelijk impact maken."

Zelf je gerecht samenstellen

Bij Who Ayam begint elk gerecht met een traditioneel Javaans kipgerecht (of jackfruit voor veganisten) volgens oma’s recept.  Je kiest uit een kleurrijke selectie van toppings van over de hele wereld. Neem bijvoorbeeld de mango kissed voor een frisse twist, de tikka masala voor een kruidige kick of on the rice voor een hartige basis. Eigenaar Clifford Francis vertelt: "Bij Who Ayam draait het allemaal om smaakbeleving. We willen dat elke gast zijn of haar ideale gerecht kan samenstellen met de beste ingrediënten: zo puur en natuurlijk mogelijk en zonder onnodige toevoegingen."

Onderling verbinden

“Rukun” is een belangrijke waarde voor javanen. Dit betekent harmonie en saamhorigheid en dat willen zij bereiken door mensen onderling met elkaar te verbinden. Hiervoor organiseren ze ceremonies, waarbij eten met symbolische waarde geserveerd wordt. Mango staat voor kracht en sterkte en de geur helpt tegen liefdesverdriet. Paprika staat voor levensvreugde en brengt creativiteit op gang. Courgette brengt op zijn beurt weer harmonie en rust. Bij Who Ayam stel je je eigen gerecht samen en de keuzes die je maakt zeggen iets over wie jij bent, hoe jij je voelt of hoe jij je leven leidt. 

Interieur

Over het interieur vertelt Francis: "Op een van de wanden is een slang afgebeeld. Deze staat symbool voor kracht. Als de staart van een slang eraf is, groeit deze weer terug. Net zoals in ieders leven gebeuren er soms onverwachtse dingen die minder leuk en verdrietig zijn of pijn doen. Maar net zoals bij een slang heelt vroeg of laat alles en vormen de gebeurtenissen je tot de persoon die je nu bent. Krachtig, wijs en continu in vernieuwing."

De boom in het restaurant heeft herfstachtige kleuren en staat symbool voor het leven dat nooit stilstaat, altijd in verandering is en elk bijzonder moment je vormt tot de persoon die je nu bent.

*De tekst gaat verder onder de foto's. 

Interieur-Who-Ayam-Utrecht
Interieur Who Ayam Utrecht

Toekomstvisie

"Ik werkte 2,5 jaar aan het concept en de uitwerking ervan. Het doel is om zeventig filialen in Nederland en enkele honderden in het buitenland te openen. Zo kunnen we daadwerkelijk impact maken. We willen het welzijn van mensen ondersteunen en verbeteren, gericht op diegenen die druk zijn, geen tijd of zin hebben om te koken, maar toch goed voor zichzelf willen zorgen."

"We werken met producten die zo puur en natuurlijk mogelijk zijn, waarbij gelet wordt op de verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten. Door de juiste verhoudingen houden mensen langer een verzadigd gevoel en gaan ze minder snacken. De juiste hoeveelheden macro- en micronutriënten binnenkrijgen, helpt bij het beter presteren op mentaal en fysiek vlak", zegt Francis.

De vestiging in Utrecht is de eerste. Hier worden alle elementen als routing, assortiment, prijzen en marketing getest, voordat uitbreiding plaatsvindt. De tweede vestiging wil Francis ook in Utrecht openen  om vervolgens binnen drie jaar tijd uit te groeien tot vijf locaties. Hiermee hoopt hij de juiste formule te hebben ontwikkeld en verder op te schalen door middel van franchising.
Artikel delen