2019 wordt een jaar waarin de druk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen toeneemt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen… Klinkt dat saai? Misschien, voor sommigen. Maar je hoeft geen trendwatcher te zijn om te weten dat we er in de horeca niet omheen kunnen. Niet omheen willen ook. Natuurlijk voor een deel uit een eigen gevoel voor verantwoordelijkheid en idealisme. Maar eerlijk is eerlijk, ook uit marktgevoel. Om tegemoet te komen aan de keuzes die bewuste consumenten steeds meer maken. En aan de keuzes die uw toekomstige werknemers steeds vaker zullen maken.
Laat u in elk geval inspireren door bedrijven die hierin vooroplopen. Op het gebied van circulariteit/duurzaamheid zijn QO, Jakarta, de vestigingen van Conscious Hotels (pagina 79), Circl (allemaal Amsterdam), Aloha (Rotterdam) en The Green House (Utrecht) op dit moment niet te missen. Maar ga zeker ook eens langs bij restaurants met een sociaal karakter. Voorbeelden zijn A Beautiful Mess (Amsterdam), waar vluchtelingen werken, en The Colour Kitchen (diverse locaties), waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden opgeleid tot horecaprofessionals. Laat u ten slotte ook verleiden door start-ups, die steeds vaker betaalbare, innovatieve, duurzame producten en diensten op de markt brengen (pagina 32).
Het zijn stuk voor stuk prachtige bedrijven. Maar er valt nog zó veel te winnen. Verdiep u in de mogelijkheden, want dit loont. Niet alleen voor een betere wereld, maar ook voor u als ondernemer. Met name millennials zien bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen namelijk als aantrekkelijke werkgevers.
Het is in elk geval ook een onderwerp dat u straks veel tegenkomt op de Horecava, waarover wij in deze editie een special hebben. Net als de afgelopen 3 jaar maken wij bovendien iedere dag een magazine vanaf de beursvloer (pagina 47). U bent van harte welkom bij ons in het Mediacafé!