Aan de horeca de taak om de lente in het hoofd om te zetten naar de lente in het glas.
“Wijntje doen?” “Ja, gezellie…” We horen het overal om ons heen. Sommigen gruwen van dit soort uitspraken, maar daar heeft u natuurlijk maling aan. Aan de horeca namelijk de taak om de lente in het hoofd om te zetten naar de lente in het glas. Een mooie kans met alle huidige ontwikkelingen in de wijnwereld.
Zo neemt de Nederlandse wijnproductie toe, een gunstig neveneffect van de klimaatverandering, én zien we tegelijkertijd stijgende interesse in ‘vergeten’ wijnlanden, zoals Moldavië en Hongarije. Bovendien neemt de consumptie van mousserende wijn in Nederland toe en groeit de status van sommeliers. Niet voor niets gebeurt het steeds vaker dat een chef een gerecht bedenkt bij een wijn in plaats van anders om. En nadat het alcoholvrije bier definitief een plaats in de markt heeft ingenomen, lijkt nu ook het vergelijkbare wijnproduct in de lift te zitten. Weliswaar nog op kleine schaal, maar de eerste stappen zijn gezet. Net als met de ontwikkeling en het aanbod van vegan wijnen trouwens. We kunnen dus wel stellen dat de sector volop in beweging is.
Toch valt er nog veel te winnen. Zo is de vraag van gasten naar wijn groot, maar blijft hun kennis vaak nog achter. Niet erg, want horecaprofessionals spijkeren het publiek wel bij. Althans, is dat wel zo? Buiten de gastronomische restaurants mag de lat nog wel wat hoger komen te liggen. Maar laat de kennis vooral ook tot u komen in de nieuwe generatie wijnbars. Bedrijven zoals SOMM en 4850 in Amsterdam worden gezien als wijnbars, maar zijn tevens volwaardige en onderscheidende restaurants met service en producten (óók koffie) van hoog niveau. Laat u ten slotte ook inspireren door de biersector. Sommige bierkaarten geven enorm veel informatie over smaken, grondstoffen en foodcombi’s. Ideetje voor uw wijnkaart misschien?