Tekst Gijsbregt Brouwer
Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Dit keer: heb jij nog Insta-waardige menu’s en interieurs? Er is namelijk een tegenbeweging gaande.
Instagramwaardig. Ja, dat is een woord. Je menu ‘moet’ dat zijn en je zaak eigenlijk ook. Of nou ja, dat leek even zo. Maar inmiddels kijken we alweer verder. Want wat heb je eigenlijk aan een knalroze zaak? Hoe lekker zijn al die kleurige bowls? Zitten je vaste gasten wel te wachten op gratis grazende influencers? We maken kennis met de post-Instagram wereld.
Instagram – en in bredere zin sociale media – hebben de horeca veranderd. Uit Amerikaans onderzoek bleek dat 69% van alle millennials voor het eten overweegt of hij/zij dit op Instagram zal zetten. Food is het een-na-grootste onderwerp op Instagram, groter dan sport of muziek. Sinds twee jaar gebruiken mensen vooral de stories-functie. Daarom zijn foto’s minder interessant geworden en video’s juist belangrijker. Dus zien we recent veel meer beweging: van bereidingen aan tafel, rook en vuur tot bars aan de keuken waar je de chef in actie ziet.
Er is een generatie ‘insta-restaurants’ opgestaan die hier flink van profiteerde, de bekendste wereldwijd is wel het knalroze Sketch in Londen. De influencers die deze Instagrammable hotspots met de wereld delen en de bureaus die helpen met het inrichten van oogverblindende zaken en kleurige gerechten surfen mee op deze golf. Maar de enige echte winnaar is natuurlijk Facebook, de moeder van Instagram. Dit bedrijf vangt de miljarden euro’s aan advertentie-inkomsten en handelt in de data over ons online eetgedrag.
In 2020 is de vraag wat je doet met Instagram en steeds vaker of je eronder uit kunt. Zo zien we nieuwe verhaallijnen op het kanaal, die niet over vorm gaan, maar over inhoud: zoals de uitleg van de ingrediënten bij restaurant Aloha in Rotterdam. Sommige restaurants verbieden gasten zelfs te fotograferen, al is dat lastig te effectueren. Dan is het slimmer om het licht minder fel aan te zetten, zodat fotograferen lastiger is. Ook is de brown food movement in opkomst: eten zonder veel onderscheidende kleuren, zoals stamppot. Eten dat gewoon lekker is en er niet geweldig uitziet, ugly delicious (eveneens een serie op Netflix) heet dat volgens chef David Chang.
Instagram kan prima een verlengstuk van je zaak zijn. Dat lukt niet met gimmicks en gekopieerde gerechten, maar wel met een eigen verhaal en gerechten die goed smaken.
Gijsbregt is oprichter van de Buik en food trendwatcher. Hij helpt bedrijven in de drukke wereld van food, drinks en hospitality met een eigen onderscheidend verhaal.